نقش کاربرد فناوری اطلاعات بر سواد تربیتی معلمان دوره ابتدایی شهر قم
کد مقاله : 1010-TELCONF (R1)
نویسندگان
حمید جعفریان یسار *1، فرزانه جعفریان یسار2
1گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان قم
2آموزگار دوره ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه 2 قم
چکیده مقاله
هدف این مقاله، نقش کاربرد فناوری اطلاعات بر سواد تربیتی معلمان دوره ابتدایی شهر قم بود. تأکید این مطالعه بر سواد تربیتی معلمان با بهره‌گیری از هر گونه آموزش با رویکرد اسلامی، با رویکرد بهره‌گیری از فناوری اطلاعات است. جامعه آماری پژوهش، معلمان دوره ابتدایی شهر قم و نمونه آماری آن، 180 نفر از معلمان به صورت تصادفی در جلسات گرو‌ه‌های آموزشی، انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسش‌نامه محقق ساخته‌ای است با 16 سؤال، که میزان آشنایی با فناوری اطلاعات در مدارس و تأثیر آن را سواد تربیتی معلمان مورد ارزیابی قرار می‌داد. یافته‌ها: بیشتر معلمان این مطالعه در رشته علوم اجتماعی، رایانه، فیزیک، ادبیات، ریاضی و هنر تدریس می‌نمایند. معلمان برای تدریس و مسائل مربوط به آن، حدود 2/7 درصد از فضای کلاس مجازی که در مدارس موجود است استفاده می‌کنند. بیشترین آشنایی معلمان در بخش فاوا، در مؤلفه‌های ورد و پاورپوینت است. کمترین آشنایی معلمان هم با مؤلفه فناوری اطلاعات است. معلمان بر اساس میانگین به دست آمده، با مفهوم کلی فناوری اطلاعات، آشنایی نسبتاٌ کمی دارند. در واقع آشنایی معلمان کمتر از 50 درصد است. معلمان از فناوری اطلاعات در تربیت اسلامی بهره می‌گیرند اما تأثیری در سواد تربیتی آنان ندارد.
کلیدواژه ها
فناوری اطلاعات(ICT)، تربیت اسلامی، سواد تربیتی، معلمان دوره ابتدایی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر