معلمِ اخلاقی و اخلاقِ معلمی در آموزههای دینی |
کد مقاله : 1022-TELCONF |
نویسندگان |
مجتبی محمدی جلالی فراهانی *1، احمد عباسی دره بیدی2 1استادیار گروه مشاوره ، دانشگاه فرهنگیان ، تهران ، ایران 2کارشناس ارشد مشاوره مدرسه، دبیر آموزش و پرورش شهرستان نجف آباد اصفهان |
چکیده مقاله |
چکیده معلمی از رسالتهایی است که به خاطر قداست و بزرگی آن، آن را فراتر از همه شغلها دانستهاند و یک وظیفه الهی و جلوه-ای عبادت نام دادهاند. کار معلم تعلیم و تربیت است؛ تعلیم و تربیتی که کار خدای متعال و پیامبران اوست. اساسا عالم با همه پیچیدگیها، تنوعات، زیباییها، نعمتها و ابتلائاتش برای تربیت انسان خلق شده است. آیاتی که بر پیامبر (ص) نازل شد، مرتبط با تعلیم و تربیت است و خداوند برگزیدهترین انسانهای کره زمین را به شغل معلمی انتخاب نموده است. بنابراین جایگاه معلم و اخلاق و رفتار او به عنوان رکن اصلی نظام تعلیم و تربیت بسیار مهم و قابل توجه است. لذا هدف پژوهش حاضر که به شیوه توصیفی- تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانهای و مروری- اینترنتی انجام شده است، احصاء شایستگیهای اخلاقی و معنوی معلم با توجه به آموزههای دینی است. نتایج پژوهش نشان میدهد مهمترین شایستگیهای اخلاقی و معنوی معلم شامل؛ « خوشخلقی و مهربانی، اجتناب از سخن زیاد و پرگویی، صبر و شکیبایی، عفو و گذشت، احترام گذاشتن، معنویت و تواضع و فروتنی» است که از ارکان مهم تربیت و سواد تربیتی بوده و اهتمام به آنها یاریگر معلمان در انجام رسالت خود است. |
کلیدواژه ها |
معلم، تعلیم و تربیت، آموزههای دینی، شایستگیهای خلاقی و معنوی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |