تحلیل محتوای کتاب های هدیه های اسمان دوره اول مقطع ابتدایی از نظر میزان توجه به هویت دینی |
کد مقاله : 1026-TELCONF (R1) |
نویسندگان |
زهره صانعی مهری *1، پری رزم ازما2 1گروه علوم تربیتی، پردیس شهید هاشمی نژاد، دانشگاه فرهنگیان، مشهد ایران. 2دانش اموخته دانشگاه فرهنگیان گروه علوم تربیتی پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد ایران |
چکیده مقاله |
هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان توجه به مؤلفه "هویت دینی " در کتاب های هدیه های اسمان دوره اول ابتدایی در سال تحصیلی 1400-1401 است. روش تحقیق، تحلیل محتوای کمی و واحد تحلیل، کلمه و تصویر است. در این پژوهش مؤلفه های هویت دینی شامل اعتقادات، اعمال و احکام دینی، آشنایی با روش زندگی اسلامی، اماکن و اسطوره های دینی - مذهبی است. جامعه آماری، کتاب های هدیه های اسمان دوره اول ابتدایی است که حجم نمونه برابر با جامعه آماری و شامل907 پاراگراف و 197 تصویر از متون کتاب های مذکور است. ابزار پژوهش، سیاهه تحلیل محتواست که روایی پژوهش بااستفاده از نظر صاحب نظران و پایایی آن بااستفاده از روش ویلیام اسکات انجام و ضریب توافق 92 % حاصل شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص آمار توصیفی و نرم افزار excel استفاده شده است. یافته ها نشان می دهدکه در 62 درصد از متون درسی و 64 درصد از عکس ها، به مؤلفه های هویت دینی توجه شده است. همچنین از بین مولفه های هویت دینی در متن و تصویر بیشترین توجه به "اعمال و احکام دینی" و کمتری توجه به " اماکن دینی " می باشد. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا، هویت دینی، کتابهای هدیه های اسمان دوره ابتدایی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |