تحلیل محتوای کتاب های هدیه های اسمان دوره اول مقطع ابتدایی از نظر میزان توجه به هویت دینی
کد مقاله : 1026-TELCONF (R1)
نویسندگان
زهره صانعی مهری *1، پری رزم ازما2
1گروه علوم تربیتی، پردیس شهید هاشمی نژاد، دانشگاه فرهنگیان، مشهد ایران.
2دانش اموخته دانشگاه فرهنگیان گروه علوم تربیتی پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد ایران
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان توجه به مؤلفه "هویت دینی " در کتاب های هدیه های اسمان دوره اول ابتدایی در سال تحصیلی 1400-1401 است. روش تحقیق، تحلیل محتوای کمی و واحد تحلیل، کلمه و تصویر است. در این پژوهش مؤلفه های هویت دینی شامل اعتقادات، اعمال و احکام دینی، آشنایی با روش زندگی اسلامی، اماکن و اسطوره های دینی - مذهبی است. جامعه آماری، کتاب های هدیه های اسمان دوره اول ابتدایی است که حجم نمونه برابر با جامعه آماری و شامل907 پاراگراف و 197 تصویر از متون کتاب های مذکور است. ابزار پژوهش، سیاهه تحلیل محتواست که روایی پژوهش بااستفاده از نظر صاحب نظران و پایایی آن بااستفاده از روش ویلیام اسکات انجام و ضریب توافق 92 % حاصل شده است.
برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص آمار توصیفی و نرم افزار excel استفاده شده است. یافته ها نشان می دهدکه در 62 درصد از متون درسی و 64 درصد از عکس ها، به مؤلفه های هویت دینی توجه شده است. همچنین از بین مولفه های هویت دینی در متن و تصویر بیشترین توجه به "اعمال و احکام دینی" و کمتری توجه به " اماکن دینی " می باشد.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، هویت دینی، کتابهای هدیه های اسمان دوره ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر