تحلیل تأثیر برخورداری از سواد دیجیتال دانشآموزان دختر و پسر پایهی ششم ابتدایی بر ارتقاء پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی آنها |
کد مقاله : 1032-TELCONF (R1) |
نویسندگان |
فروزان محمدی * کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه کردستان؛ آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان سقز |
چکیده مقاله |
این پژوهش از نوع همبستگی_تحلیلی با رویکرد پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیهی دانشآموزان شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 1401-1402 در پایهی ششم ابتدایی شهرستان سقز (برابر با 6200 نفر) و 362 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شدند. شیوه توزیع پرسشنامهها به صورت نمونه در دسترس بود. ابزار سنجش شامل پرسشنامههای سواد دیجیتالی رودریگوئز و همکاران (2016)، پیشرفت تحصیلی فام و تیلور (1990) و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی جینکز و مورگان (199) بود. آزمونهای مورد استفاده شامل آمارهای استنباطی (همبستگی و رگرسیون) بود. نتایج نشان داد بین برخورداری از سواد دیجیتال با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر پایهی ششم ابتدایی رابطهی معنیداری وجود دارد. بین برخورداری از سواد دیجیتال با خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر پایهی ششم ابتدایی رابطهی معنیداری وجود دارد. 7/16 درصد نمرات پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر پایهی ششم ابتدایی ناشی از نمرات برخورداری آنها از سواد دیجیتالی و 5/17 درصد نمرات پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان پسر پایهی ششم ابتدایی ناشی از نمرات برخورداری آنها از سواد دیجیتالی میباشد. با افزایش میزان برخورداری از سواد دیجیتالی، میزان پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر پایهی ششم ابتدایی افزایش پیدا میکند. |
کلیدواژه ها |
سواد دیجیتالی، پیشرفت تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی، دانشآموزان پایهی ششم ابتدایی شهرستان سقز |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |