تأثیر بهرهمندی شایستگی دیجیتالی و سواد دیجیتالی بر ارتقاء پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دورهی دوم ابتدایی در پساکرونا |
کد مقاله : 1034-TELCONF |
نویسندگان |
پریسا کریمی * کارشناسی ارشد علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز؛ آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان دیواندره |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش سنجش تأثیر بهرهمندی شایستگی دیجیتالی و سواد دیجیتالی بر ارتقاء پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دورهی دوم ابتدایی در پساکرونا بود. نوع روش تحقیق همبستگی_تحلیلی با رویکرد پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر دورهی دوم ابتدایی شهرستان دیواندره و حجم نمونه تعداد 363 نفر به دست آمد. شیوه توزیع پرسشنامهها به صورت نمونه در دسترس بود. ابزار سنجش شامل پرسشنامه شایستگی دیجیتالی بتین و همکاران (2023)، پرسشنامه سواد دیجیتالی رودریگوئز و همکاران (2016) و پرسشنامه پیشرفت تحصیلی فام و تیلور (1990) بود. آزمونهای مورد استفاده در این تحقیق شامل آمارهای همبستگی و رگرسیون بود. نتایج نشان داد بین بهرهمندی از شایستگی دیجیتالی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر رابطهی معنیداری وجود دارد. بین بهرهمندی از سواد دیجیتالی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر رابطهی معنیداری وجود دارد. 8/25 درصد نمرات پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر و 4/23 درصد نمرات پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر ناشی از نمرات بهرهمندی از شایستگی دیجیتالی و بهرهمندی از سواد دیجیتالی میباشد. با افزایش میزان برخورداری از سواد دیجیتالی، میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر افزایش پیدا میکند. در واقع، برخورداری از سواد دیجیتالی میتواند پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر را به صورت مثبت و مستقیم پیشبینی کند. |
کلیدواژه ها |
شایستگی دیجیتالی، سواد دیجیتالی، پیشرفت تحصیلی، دانشآموزان ابتدایی، دورهی دوم ابتدایی شهرستان دیواندره |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |