سواد تربیتی معلم از دیدگاه اندیشمندان مسلمان |
کد مقاله : 1035-TELCONF |
نویسندگان |
حجت اله ساعدی * گروه آمورش علوم احتماعی، دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
تحقیق حاضر به شیوه اسنادی مبتنی بر مطالعات مروری به قصد تبیین سواد تربیتی معلم از دیدگاه اندیشمندان مسلمان انجام میگیرد. سواد تربیتی به معنای آگاهی از روشهای تربیتی و داشتن دانش و معرفت لازم برای تربیت فرزندانی شایسته و توانمند از ادوار پیشین مورد توجه و اهتمام دانشوران مسلمان از منظر فلسفه، فقه، حدیث، عرفان و تجربه بوده است و در دوره معاصر روشهای ترکیبی و تطبیقی نیز مورد توجه است. سواد تربیتی معلم از نگاه عالمان مسلمان شامل اهداف، اصول و روشهای تربیتی میباشد. در نگاه آنان هدف تربیتی شامل اهداف زیستی، عقلی، علمی، اقتصادی، اخلاقی، عرفانی و دینی میگردد و غایت آن نیز تشبه و تقرب به حق تعالی میباشد. هم چنین بزرگان جهان اسلام برای تحقق اهداف تربیتی، روشهای متعددی چون روش الگویی، تشویق و تنبیه، موعظه، مشاوره و داستان سرایی را مورد تصریح قرار دادهاند. از نگاه این بزرگان، معلم زمانی می تواند در رسالت خود موفق باشد که کاملاً بر اهداف، اصول و روشهای صحیح تربیتی اشراف داشته باشد |
کلیدواژه ها |
معلم، سواد تربیتی، اندیشمندان مسلمان، اهداف تربیتی، روش های تربیتی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |