سواد تربیتی معلم از دیدگاه اندیشمندان مسلمان
کد مقاله : 1035-TELCONF
نویسندگان
حجت اله ساعدی *
گروه آمورش علوم احتماعی، دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
تحقیق حاضر به شیوه اسنادی مبتنی بر مطالعات مروری به قصد تبیین سواد تربیتی معلم از دیدگاه اندیشمندان مسلمان انجام می‌گیرد. سواد تربیتی به معنای آگاهی از روش‌های تربیتی و داشتن دانش و معرفت لازم برای تربیت فرزندانی شایسته و توانمند از ادوار پیشین مورد توجه و اهتمام دانش‌وران مسلمان از منظر فلسفه، فقه، حدیث، عرفان و تجربه بوده است و در دوره معاصر روش‌های ترکیبی و تطبیقی نیز مورد توجه است. سواد تربیتی معلم از نگاه عالمان مسلمان شامل اهداف، اصول و روش‌های تربیتی می‌باشد. در نگاه آنان هدف تربیتی شامل اهداف زیستی، عقلی، علمی، اقتصادی، اخلاقی، عرفانی و دینی می‌گردد و غایت آن نیز تشبه و تقرب به حق تعالی می‌باشد. هم چنین بزرگان جهان اسلام برای تحقق اهداف تربیتی، روش‌های متعددی چون روش الگویی، تشویق و تنبیه، موعظه، مشاوره و داستان سرایی را مورد تصریح قرار داده‌اند. از نگاه این بزرگان، معلم زمانی می تواند در رسالت خود موفق باشد که کاملاً بر اهداف، اصول و روش‌های صحیح تربیتی اشراف داشته باشد
کلیدواژه ها
معلم، سواد تربیتی، اندیشمندان مسلمان، اهداف تربیتی، روش ‌های تربیتی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر