نقش سواد تربیتی در شایستگی فناوری و پژوهشی معلمان دوره دوم متوسطه شهر بیرجند
کد مقاله : 1039-TELCONF (R1)
نویسندگان
فاطمه غلامی *1، فاطمه سادات فاطمی2، فرشته شاه وردی3
1گروه رواشناسی،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه پیام نور
2آموزگار
3دانشجو
چکیده مقاله
هدف اصلی پژوهش حاضر، نقش سواد تربیتی در شایستگی فناوری و پژوهشی معلمان دوره دوم متوسطه شهر بیرجند بود . تحقیق حاضر از توصیفی است که به روش همبستگی انجام‌شده است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه معلمان دوره دوم متوسطه شهر بیرجند بود که در سال 1402مشغول به خدمت بودند. برای انتخاب نمونه آماری مناسب، با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای ساده و بر اساس جدول مورگان،تعداد 250 نفر از معلمان دوره دوم متوسطه شهر بیرجند به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه سواد تربیتی اسماعیل‌زاده(1401)، پرسشنامه شایستگی فناوری (جان اسکیلر،2003) و پرسشنامه شایستگی فناوری یونسی و همکاران (1399) استفاده شد که پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرانباخ مورد تائید قرارگرفته، جمع‌آوری شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از شاخص‌های آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشـان می‌دهد بین سواد تربیتی با شایستگی فناوری و پژوهشی معلمان دوره دوم متوسطه شهر بیرجند رابطه معنی‌داری وجـود دارد و سواد تربیتی حدود 82 درصـد از تغییرات شایستگی فناوری و 55 درصد از تغییرات شایستگی پژوهشی را تبیین می‌کند.
کلیدواژه ها
سواد تربیتی، شایستگی فناوری، شایستگی پژوهشی، معلمان دوره دوم متوسطه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر