ارزیابی اثر بخشی روشهای تدریس کلیشه و نقشه، سخنرانی و استفاده از پاورپوینت بریادگیری و مدیریت کلاس جغرافیا |
کد مقاله : 1049-TELCONF (R1) |
نویسندگان |
سید یوسف هاشمی *، فروغ جابروندی، علی رضائی آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
زمینه و هدف:روش تدریس معلم در یادگیری دانشآموزان نقش محوری ایفا میکند. در جریان تفهیم درس، ایدهها و نبوغ معلم در بهکارگیری حداقل امکانات موجود در راستای بهرهبرداری حداکثری حائز اهمیت است. تدریس مؤثر و کلاس فعال ارتباط مستقیمی با موفقیت در مدیریت کلاس دارد. تحقیق حاضر بهمنظورارزیابی تأثیر سه روش سنتی، استفاده از کلیشه و نقشه همراه با فعالیت دانش آموزان و استفاده از پاورپوینت در درس جغرافیا انجام شده است روش: پژوهش حاضر مبتنی بر توصیف نتیجه عملکرد تجربی میباشد. جامعه آماری از بین 306 نفر از دانش آموزان پایه دهم مدارس آبادان بودهاند که 170 نفر از آنها بهطور تصادفی به وسیله فرمول مورگان انتخابشدهاند و بهعنوان حجم نمونه آماری موردتحقیق قرار گرفتند. برای سنجش اثر یادگیری هر کدام از روشهای تدریس یاد شده از امتحانک بدون اعلام قبلی استفاده شد. یافته ها ونتایج: نتایج حاصل نشان دادند یادگیری موضوعهای تحلیلی جغرافیا در روش استفاده از کلیشه نقشه (اکتشافی) اثر بیشتری داشته و پس از آن شیوه سنتی و در آخر استفاده از پاورپوینت موثر بودهاند. همچنین این پژوهش نشان میدهد استفاده از روشهای فعال دانشآموز محور اثر خوبی در مدیریت بهتر کلاس دارد. |
کلیدواژه ها |
روش تدریس، جغرافیا، مدیریت کلاس، یادگیری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |