بررسی تأثیرات سواد ارزشیابی معلم بر سطح اضطراب دانش آموزان مقطع ابتدایی : یک مرور نظامند
کد مقاله : 1050-TELCONF
نویسندگان
زهرا پازوکی نژاد *1، داریوش احمدیان2
1دکترای جامعه شناسی مسائل اجتماعی- دانشگاه مازندران - بابلسر
2گروه آموزش علوم اجتماعی- دانشگاه فرهنگیان - صندوق پستی: ۶۹۳۱۶۹۹۶۳۱، ایلام، ایران
چکیده مقاله
در دهه‌های اخیر اجرای ارزشیابی توصیفی به منزله تغییری چشمگیری در نظام آموزشی توجه پژوهشگران را به خود جلب کرده و تاکنون مطالعات بسیاری به منظور ارزیابی موفقیت این طرح نوین انجام گرفته و نتایج متنوع و گاه متضادی در این زمینه گزارش شده است. مرور نظام‌مند حاضر برای دستیابی به نتیجه ای کلی و قضاوتی صحیح درباره میزان اثربخش بودن ارزشیابی توصیفی انجام گرفته است. جامعه موردنظر همه پژوهش‌های انجام گرفته از سال 1388 تا 1399 و 2009-2020 است که تأثیر ارزشیابی توصیفی بر اضطراب دانش آموزان مقطع ابتدایی را بررسی کرده‌اند و در پایگاه‌های اطلاعاتی قابل دسترسی بودند. پس از در نظر گرفتن معیارهای جامع و مانع بودن مقالات 12 مقاله (7 مقاله داخلی و 5 مقاله خارجی) برای تجزیه و تحلیل انتخاب شدند. نتایج حاکی از تأثیر مثبت ارزشیابی توصیفی بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان ابتدایی بوده است. عدم وجود مبانی نظری، عدم در نظر گرفتن ابعادی برای بررسی اضطراب، اهمیت داشتن یک رویکرد تلفیقی (روش‌شناسی کمی و کیفی) و توجه به اهمیت و ضرورت پژوهش از کاستی‌های تحقیقات پیشین بود که لازم است در تحقیقات آتی این کاستی‌ها جبران شود.
کلیدواژه ها
ارزشیابی توصیفی، اضطراب امتحان، دانش آموزان، مرور نظام‌مند
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر