طراحی مدل برنامه درسی سبز مبتنی بر ساحت‌های تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش
کد مقاله : 1054-TELCONF
نویسندگان
معصومه ریحانی شیروان1، نازیا سادات ناصری *2، محبوبه سلیمان پور عمران2
1آموزش و پرورش
2دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده مقاله
هدف این پژوهش ، طراحی مدل برنامه درسی سبز مبتنی بر ساحت‌های تعلیم و تربیت می باشد. این پژوهش از لحاظ رویکرد پژوهشی آمیخته از نوع اکتشافی می‌باشد؛ جامعه مورد مطالعه پژوهش حاضر، خبرگان علمی: شامل اساتید و اعضای هیات علمی رشته علوم تربیتی، برنامه‌ریزی درسی و محیط‌زیست منتخب خراسان شمالی و مدیران ارشد اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان شمالی به شیوه هدفمند می باشد. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه دلفی می باشد .مضامین در چهار مولفه برنامه درسی سبز 28 مضمون و در 6 ساحت تعلیم و تربیت 47 مضمون ، استخراج شد . روایی پرسشنامه بر اساس طیف لیکرت سه‌تایی و روایی محتوایی روش والتز و باسل استفاده گردید. داده های به دست آمده با نرم‌افزار SPSS و pls تحلیل شد. جهت تحلیل استنباطی داده‌ها، از تکنیک تحلیل عاملی و رویکرد مدل‌سازی معادله ساختاری استفاده گردید . براساس نتایج به دست آمده و مقادیر بار عاملی بیشترین اولویت در بعد هدف و محتوا، روش‌های تدریس، ارزشیابی، اعتقادی، عبادی و اخلاقی، اقتصادی و حرفه‌ای، علمی و فناوری، اجتماعی و سیاسی، زیستی و بدنی، زیبایی‌شناختی و هنری شناسایی شدند. در نتیجه آموزش ارتقاء فرهنگ محیط‌زیستی دانش آموزان باید از سال های اولیه در مدارس آغاز گردد .
کلیدواژه ها
مدل برنامه درسی سبز، ساحت‌های تعلیم و تربیت، نظام آموزش و پرورش ایران
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی