شناسایی و رتبه بندی مؤلّفه های شایستگی حرفه ای معلّمان با تأکید بر فناوری در آموزش |
کد مقاله : 1068-TELCONF |
نویسندگان |
حمید متولی زاده نائینی *1، نازی نظری2 1دانشگاه فرهنگیان 2آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر شناسایی و رتبه بندی مؤلّفه های شایستگی حرفه ای معلّمان با تأکید بر فناوری در آموزش بود.. روش تحقیق مورداستفاده در این تحقیق، به صورت آمیخته کیفی و کمی بود. در پژوهش حاضر، از 10 نفر از خبرگان در آموزش و فناوریهای آموزشی به عنوان جامعه آماری استفاده شد. روش نمونهگیری در جامعه آماری نیز، روش نمونهگیری قضاوتی استفاده بود. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی پژوهش با توجه به استراتژی مورد استفاده، مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی، پرسشنامه مقایسات زوجی بود. در بخش کیفی با استفاده از کدگذاری، شایستگی حرفهای معلمان به دست آمد و در بخش کمی نیز به کمک نرمافزار سوپردسیژن به رتبهبندی مولفهها و معیارهای مربوط به آنها به روش AHP پرداخته شد. نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که در بین مؤلفهها، فرایند یادگیری در رتبه اول قرار گرفت و پس از آن ایجاد انگیزه و رغبت، رتبه دوم را کسب کرد و رتبه سوم نیز مربوط به برنامه ریزی بود. همچنین مشخص شد در رتبه بندی کلی معیارها، دسترسی به فناوری آموزشی و منابع در رتبه اول، آموزش سواد اطلاعاتی در تغییر زمان و مکان مناسب در رتبه سوم قرار گرفتند. |
کلیدواژه ها |
شایستگی، شایستگی حرفه ای، آموزش ، فناوری در آموزش |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |