نقش سواد تربیتی در هویت حرفه‌ای و سرمایه روان‌شناختی معلمان مقطع اول متوسطه شهر بیرجند
کد مقاله : 1072-TELCONF (R1)
نویسندگان
عاطفه پناهی سیرزار *1، معصومه ذوالفقاری2، الهه سادات محمدی3
1دانشگاه پیام نور
2.خیابان هدایت،هدایت پنج ممیز هشت ،پلاک 9
3قاسم آباد حجاب 71
چکیده مقاله
سواد تربیتی معلمان نقش مهمی در بهبود کیفیت آموزش‌وپرورش دارد و به مجموعه‌ای از مهارت‌ها و دانش‌هایی گفته می‌شود که یک معلم باید برای انجام وظایف آموزشی خود باید دارا باشد. تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش توصیفی - همبسـتگی است. جامعه آماری کلیه معلمان مقطع اول متوسطه شهر بیرجند (190 نفر) می‌باشد که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و جـدول مورگان ۱۳۰ نفر به‌عنوان حجـم نمونـه انتخـاب شـدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های سواد تربیتی اسماعیل‌زاده (1401)، هویت حرفه‌ای عارف نژاد و همکاران (1401) و پرسشنامه سرمایه روان‌شناختی لوتانز و همکاران (2007) استفاده شد. برای اطمینان از خصیصه روایی ابزارهای اندازه‌گیری ازنظر متخصصان استفاده شد و پایایی ابزارهای اندازه‌گیری با استفاده از روش آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. این مقدار برای سواد تربیتی 92/0، هویت حرفه‌ای 88/0 و سرمایه روان‌شناختی 80/0 به دست آمد. تحلیل داده‌ها از روش تحلیل واریانس و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشـان می‌دهد بین سواد تربیتی با هویت حرفه‌ای و سرمایه روان‌شناختی رابطه معنی‌داری وجـود دارد و سواد تربیتی حدود 59 درصـد از تغییرات هویت حرفه‌ای و 43 درصد از تغییرات سرمایه روان‌شناختی را تبیین می‌کند.
کلیدواژه ها
سواد تربیتی، هویت حرفه‌ای، سرمایه روان‌شناختی، آموزش‌وپرورش
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر