سواد تربیتی معلم: چیستی و ضرورت |
کد مقاله : 1073-TELCONF |
نویسندگان |
عباس پورسلیم *1، علی عزیزیان2، صمد رحمتی3 1استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 2استادیار گروه آموزش تاریخ، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 3استادیار گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
سواد تربیتی معلم مقولهای بسیار مهم و تأثیرگذار در امر خطیر تعلیم و تربیت به حساب میآید. یکی از مهمترین ویژگی هایی که باعث تعمیق ارتباط بین دانشآموز و معلم میشود بهره مند بودن معلم از همین سواد تربیتی است چرا که اثربخشی تعلیم و تربیت ارتباط مستقیمی با کیفیت آموزش ارائه شده به دانشآموزان دارد و کیفیت آموزش نیز به اثربخشی معلمان وابسته است. در این راستا، این مقاله میکوشد بر مبنای روش تحقیق کیفی مبتنی بر تحلیل اسناد کتابخانهای، چیستی و ضرورت سواد تربیتی معلم را بررسی کند. بنابراین در ابتدا سواد و انواع آن تشریح شد؛ سپس مبانی و چارچوب نظری سواد تربیتی معلم مورد واکاوی قرار گرفت و در ادامه عناصر و ابعاد سواد تربیتی معلم بررسی شدند. نهایتا در بخش نتیجهگیری به اهمیت، ضرورت و الزامات این مفهوم با توجه به نگاه ویژه به برخی از اسناد بالادستی پرداخته شد و پیشنهاداتی نیز ارائه گردید. |
کلیدواژه ها |
معلم، سواد، سواد تربیتی معلم |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |