سواد تربیتی معلم و مدیریت کلاس
کد مقاله : 1074-TELCONF (R1)
نویسندگان
فاطمه فضلعلی *
گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان صندوق پستی889-14665 تهران، - ایران
چکیده مقاله
هدف پژوهش‌حاضر، بررسی سواد تربیتی معلم و مدیریت کلاس بود. برای انجام این پژوهش دیدگاه دانشجو معلمان در مورد آینده حرفه ای خود ازنظر مدیریت کلاس بررسی شد. روش پژوهش، کیفی و از توع پدیدار شناسی بود. شرکت کنندگان این پژوهش، 51 نفر دانشجو معلم در رشته آموزش ابتدایی در دانشگاه فرهنگیان بودند که با روش هدفمند و با معیار گذراندن 5 نیمسال آموزشی و شرکت داوطلبانه برای اولین باردر دوره مدیریت کلاس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده، یک دوره مدیریت کلاس به مدت 6 هفته برگزار شد. داده‌های به‌دست‌آمده از گزارش ها ی دانشجو معلمان، به روش کیفی و روش تحلیل محتوای برمبنای مدل پیازی کورتاجن تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که شرکت کنندگان نظر های خود را در باره مدیریت کلاس در لایه های محیط، رفتار و شایستگی بیان کردند. به علاوه، دانشجو معلمان در مدیریت کلاس، دو سطح کنترلی مداخله‌گر و مداخله‌گرا/تعامل‌گرا را داشتند و از رویکرد های مقتدرانه، آموزشی، رفتار محور و دموکراتیک در مدیریت استفاده ‌کردند. این پژوهش نشان داد لازم هست زمینه کسب فرصت و تجربه برای دانشجو معلمان فراهم شود تا بتوانند خود را در لایه‌های اعتقادی، هویتی و رسالتی (لایه‌های درونی) الگوی پیازی کورتاجن، در تدریس نمایان سازند.
کلیدواژه ها
مدیریت کلاس، مدل پیازی کورتاجن، دانشجو معلم، سواد تربیتی معلم، دانشگاه فرهنگیان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی