بررسی رابطه سواد عاطفی و سواد برنامه درسی معلمان در پیشبینی اشتیاق تحصیلی دانش-آموزان پایه اول ابتدایی شهرستان بیرجند |
کد مقاله : 1079-TELCONF |
نویسندگان |
معظمه غلامی * آموزش و پرورش شهرستان بیرجند |
چکیده مقاله |
اشتیاق تحصیلی، یکی از مهمترین عوامل موفقیت دانشآموزان در امور تحصیلی است که شناخت عوامل مؤثر و متأثر از آن جزء اولویتها به شمار میرود. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سواد عاطفی و سواد برنامه درسی معلمان در پیشبینی اشتیاق تحصیلی دانشآموزان پایه اول ابتدایی شهرستان بیرجند انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعه آماری آن را کلیه معلمین پایه اول ابتدایی شهرستان بیرجند در سال تحصیلی 03-1402 تشکیل داد که با توجه به محدودیت حجم جامعه آماری و نیز احتمال ریزش نمونه به خاطر عدم تکمیل یا ناقص پر کردن پرسشنامه، کلیه جامعه آماری به عنوان نمونه به شیوه نمونهگیری تمام شماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه اشتیاق تحصیلی ویگا (2016)، سواد عاطفی کیمیایی و همکاران (1388) و سواد برنامه درسی عباباف و همکاران (1392) بود. در جهت آزمون فرضیات، دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون با استفاده از بسته نرمافزاری 23 SPSS- تحلیل شد. یافتهها نشان داد که 42 درصد از واریانس مشاهده شده در اشتیاق تحصیلی از طریق سواد عاطفی و برنامه درسی معلمان توجیه میشود (42/0 R Square =). |
کلیدواژه ها |
سواد عاطفی، سواد برنامه درسی، اشتیاق تحصیلی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |