بررسی عوامل موثر بر پایش و توانمندسازی نیروهای جذب شده از طریق ماده ۱۷ و رأی دیوان عدالت اداری (مورد مطالعه: استان لرستان)
کد مقاله : 1083-TELCONF (R2)
نویسندگان
ولی بهرامی *1، ابوذر قاسمی نژاد2، حسن ععفری3
1آموزش علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2دکتری رفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی تهران
3دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان لرستان
چکیده مقاله
هدف از این پژوهش بررسی عوامل موثر بر پایش و توانمندسازی نیروهای جذب شده از طریق ماده ۱۷ و رأی دیوان عدالت اداری در استان لرستان است. روش به صورت کمی و جامعه آماری نیز کلیه معلمان بودند. نمونه گیری به صورت تصادفی ساده و ۲۵۰ نفر از معلمان انتخاب شدند . یافته های نشان داد که بین متغیرهای سن (۰/۴۱-)، سطح تحصیلات (۰/۵۱)، نوع جذب (۰/۳۶۹)، نگاه ابزاری به معلمی (۰/۳۷-)، ارزیابی و نظارت (۰/۵۱)، تفکر شناختی (۰/۶۱)، جذب و استخدام استاندارد (۰/۵۰)، مداخلات گروهی/ حزبی (۰/۴۴-)، دانش ارتباطی و مهارتی (۰/۵۳) با توانمندسازی معلمان رابطه وجود دارد. نتایج رگرسیون چندمتغیره نشان داد که متغیرهای مستقل می توانند ۰/۴۲۶ از تغییرات متغیر وابسته (توانمندسازی) را تبیین کنند. همچنین نیروهای جذب شده از حیث محتوای آموزشی و شرایطی که در آن تحصیل نموده‌اند با یکدیگر متفاوت هستند و توانمندسازی این نیروها معطوف به نوع و نحوه جذب آنها می‌باشد. ارزیابی و عملکرد نیروهای ناقص، نامستمر و فاقد نظارت بالینی است. توجه به «عدالت در جذب» و « استاندارد سازی در جذب » موجب کاهش چالش های نیروهای جذب شده می‌شود و توجه به « ارزیابی/عملکرد مستمر نیروها» بر اساس نظارت بالینی می تواند به توانمندسازی آنها کمک کند.
کلیدواژه ها
توانمندسازی ، ماده ۱۷ جذب نیروی انسانی، رأی دیوان عدالت اداری، آموزش و پرورش
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر