راهکاری موثر برای توسعه حرفهای معلمان: منتورینگ در تربیت معلم |
کد مقاله : 1091-TELCONF |
نویسندگان |
عذرا رستمی *1، لادن حاجیانوری2، مریم حسینزاده2، معصومه انصاری2 1مربی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، زنجان، ایران |
چکیده مقاله |
منتورینگ، بهعنوان راهکاری برای توسعه حرفهای معلمان است، که در آن، فردی با تجربه و با مهارت، به فرد دیگری که دانش کمتری در زمینهای خاص دارد، آموزش داده و او را هدایت میکند، در سالهای اخیر بسیار مورد توجه واقع شده است. بنابراین هدف پژوهش حاضر مطالعه مروری نظاممند تحقیقات صورت گرفته در زمینۀ تاثیرات بهکارگیری منتورینگ در تربیت معلمان بود. بدین منظور یافتههای پژوهشی از سالهای 2010 تا 2023 میلادی در پایگاهای اطلاعاتی، با جستجوی کلیدواژههای "منتورینگ"، "منتورینگ در تربیت معلم" و "توسعه حرفهای"، مورد بررسی قرار گرفت، و نهایتا از بین 43 مقالۀ شناسایی شده، 15 مقاله (10 مقاله انگلیسی و 5 مقاله فارسی)، وارد پژوهش گردید و نتایج، طبقهبندی، خلاصه و گزارش شد. ارزیابی حاصل از مقالات مورد بررسی نشان داد استفاده از منتورینگ در تربیت معلمان، مزایای خاص خود را دارد؛ و بهکارگیری اصولی آن، میتواند موجب بهبود فرایند آموزش در مدارس شود. لازم به یادآوری است که با مرور عمیق پیشینه مشخص شد کمتر مطالعهای به بررسی معایب منتورینگ پرداخته است. |
کلیدواژه ها |
منتورینگ، توسعه حرفهای، معلم، آموزش، مدارس |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |