تحلیل محتوای تربیت الگویی مبتنی بر مولفه‌های انسان کامل در قرآن
کد مقاله : 1096-TELCONF
نویسندگان
فریده رضایی1، نیره السادات سعادتمند *2
1گروه آموزش الهیات، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران. ایران
2گروه آموزش روان‌شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران. ایران
چکیده مقاله
چکیده
انسان کامل، تجلی عینی و آیینه‌ی تمام نمای خداوند است، رسیدن به این مقام در سایه تربیت صورت می‌پذیرد. هدف این پژوهش تحلیل محتوای تربیت الگویی مبتنی بر مولفه‌های قرآنی است. این پژوهش از نظر نوع، کیفی و از نظر هدف، کاربردی است و به دنبال الگویی برای استنتاج مولفه‌های انسان کامل در آیه‌های قرآن است. از جنبه روش، یک پژوهش توصیفی-تحلیلی و استنتاجی از نوع قیاسی است. پس از انجام مطالعات نظری و کتابخانه‌ای و بررسی تفسیرهای قرآنی و ژرف‌اندیشی در تفسیر قرآن و طبقه‌بندی اطلاعات مربوط به انسان کامل، استنتاج قیاسی صورت می‌گیرد.یافته‌های پژوهش شامل هفت مقام است که عبارتند از: توصیف الهی، خلافت، امام، علم، ‏‏‏‏قدرت، عبودیت و اخلاص و استنتاج ده اسم کمالی موثر در تربیت الگویی می‌باشد که عبارتند از: علیم، رحیم، رئوف، صبور، حلیم، ستار، غفار، شکور، عزیز و حمید. نتایج این مطالعه می‌تواند در بهبود سواد تربیتی معلم در تربیت الگویی مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه ها
انسان‌شناسی قرآن، انسان کامل،تربیت،تربیت الگویی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر