میزان ارتباط تصاویر کتب دوره ابتدایی با مسائل و نیازهای فرهنگی و اجتماعی کودکان
کد مقاله : 1106-TELCONF (R1)
نویسندگان
شهریار شادی گو *1، زهرا بهاروند ایران نیا2، نورمحمد رضایی3
1استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس آیت الله کمالوند خرم آباد
3استادیار گروه آموزش مشاوره و روانشناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر، مطالعه ارتباط تصاویر با مسائل و نیازهای فرهنگی و اجتماعی کودکان در کتاب های فارسی ابتدایی ( پایۀ چهارم و پنجم) بود. روش گردآوری داده‌ها کتابخانه‌ای و از نظر شیوة جمع‌آوری داده‌ها، کیفی و از نوع تحلیل محتواست. جامعة مورد مطالعه شامل کتاب‌ فارسی پایۀ چهارم و پنجم ابتدایی چاپ سال 1401 است و روش انجام این تحقیق، روش نمونه‌گیری تمام‌شماری است؛ به صورتی که همة تصاویر کتاب‌ فارسی چهارم و پنجم بررسی شده‌است. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که 44‌ ‌درصد صفحات کتاب فارسی پایۀ چهارم حاوی تصویر است. میزان انطباق تصاویر با مسائل و نیازهای فرهنگی کودکان تا حدود زیادی رعایت شده؛ به‌صورتی که 91 درصد تصاویر فارسی پایۀ چهارم با مسائل و نیازهای فرهنگی روز کودکان هم‌خوان است. و در خصوص کتاب فارسی پایۀ پنجم یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که 38 درصد صفحات این کتاب حاوی تصویر است. میزان انطباق تصاویر با مسائل و نیازهای فرهنگی و اجتماعی کودکان تا حدود زیادی رعایت شده. به‌ صورتی که 93 درصد تصاویر فارسی پایه پنجم با مسائل و نیازهای فرهنگی و اجتماعی کودکان هم‌خوان است.
کلیدواژه ها
پایۀ چهارم و پنجم ، ارتباط تصاویر، دبستان، کتاب فارسی، نیازهای فرهنگی و اجتماعی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی