تاملی بر تجارب زیسته تحصیل در دانشگاه فرهنگیان و تبیین اثرات آن بر توسعه حرفه ای سواد تربیتی معلم
کد مقاله : 1114-TELCONF
نویسندگان
پرارین گل محمدی *1، عادل سلیمانی2
1معلم ابتدایی
2دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
درس پروژه یا کارنمای معلمی دارای ارزش بنیادین در رویکرد جدید تربیت معلم و سواد تربیتی است. پروژه درواقع پایان تحصیل و دوران دانشجویی بوده و حلقه پیوند دهنده تجارب برای کسب شایستگی های معلم شدن است. هدف کلی پژوهش کیفی حاضر که به روش خودکاوی روایتی انجام شده است ارزیابی دوران 4 ساله تحصیل در دانشگاه فرهنگیان و اثرات آن بر آگاهی دانشجو معلم و توسعه حرفه ای سواد تربیتی ایشان با رویکرد خودپژوهی است. داده های این پژوهش از تجارب گوناگون 8 ترم تحصیلی دانشجو معلم و چشم انداز 30 سال آینده وی که به صورت خودکاوی روایتی نوشته شده اتخاذ گردیده است. . فرآیند تجزیه و تحلیل داده ها توسط کدگزاری های باز ، محوری و گزینشی انجام شد و تعداد 90 کد باز ، 12 کد محوری و در 3 دسته کد گزینشی انگیزه های معلم شدن ، ارزش معلمی و دانش محتوای پداگوژیکی فناورانه ( TPACK ) سازماندهی شدند و نتایج نشان داد که این عوامل در بهبود شایستگی های حرفه ای معلم در آینده اثرگذار است.
کلیدواژه ها
تجارب زیسته ، توسعه ی حرفه ای معلم ، دانشگاه فرهنگیان ، کارنمای معلمی ، خودپژوهی .
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی