واکاوی عناصر برنامه درسی تربیتمعلم دوره ابتدایی بر مبنای سواد زبانشناسی تربیتی |
کد مقاله : 1124-TELCONF |
نویسندگان |
طیبه تجری *1، ,وانیا رویانی2 1Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran. 2دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی ،دانشگاه فرهنگیان ،گرگان ،ایران. |
چکیده مقاله |
هدف از پژوهش حاضر، واکاوی عناصر برنامه درسی تربیتمعلم دوره ابتدایی بر مبنای سواد زبانشناسی تربیتی بود. این پژوهش بر اساس نظریهٔ پدیدارشناسی، بهعنوان یکی از روشهای مطرح در پژوهشهای کیفی، انجام گردید. جامعه آماری شامل 3 عضو هیئتعلمی علوم تربیتی،2 استاد رشته زبانشناسی و 5 نفر از کارکنان رسمی آموزشوپرورش در دوره ابتدایی بودند. در این راستا تحلیل یافتهها، بیانکننده آن است که برنامه درسی تربیتمعلم دوره ابتدایی بر مبنای سواد زبانشناسی تربیتی، بر اساس اهداف (آشنایی با ارتباط زبانشناسی و آموزش، تسلط بر دانش زبانشناسی در امر آموزش، توانایی در انتقال مفاهیم و...)، محتوا (توجه به شناخت زبان بهعنوان یک موضوع کلی، توجه به عناصر فرهنگی و باورهای درونی، نقش زبان در فعالیتهای روزمره و...)، روش یاددهی_یادگیری (استفاده از شیوههای علمی متناسب با سن، جنس و علاقه و نگرش متعلمان، استفاده از روش یادگیری فعال، اکتشافی و دانشآموز محور و...)، ارزشیابی (قبل از تدریس و حین تدریس)، نتایج یادگیری (یادگیری عمیق و مفهومی، انتقال مطالب به حافظهی بلندمدت، تثبیت و یادگیری مطالب در کلاس درس) صورت گرفت. در پایانبر اساس نتایج و یافتههای بهدستآمده رهنمودهایی برای اجرای برنامه درسی فوق در نظر گرفته شده است. |
کلیدواژه ها |
سواد زبانشناسی تربیتی، برنامه درسی تربیتمعلم، دوره ابتدایی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |