بررسی تاثیر دوره کارورزی بر سواد تربیتی نومعلمان
کد مقاله : 1126-TELCONF (R2)
نویسندگان
بهاره قاسمی *1، شهلا قائدی2، شیوا فتحی3
1دانشگاه فرهنگیان پردیس باهنر شیراز واحد آموزش عالی زینب کبری کازرون (س )
2دانشگاه فرهنگیان پردیس باهنر شیراز واحد آموزش عالی زینب کبری کازرون(س)
3دانشگاه فرهنگیان پردیس باهنر واحد آموزش عالی زنب کبری کازرون(س)
چکیده مقاله
هدف این پژوهش بررسی تاثیر دوره کارورزی بر سواد تربیتی و توسعه حرفه ای نومعلمان، همراه با واکاوی چالش و کاستی های این دوره بوده است. روش این پژوهش کیفی _ کاربردی بود که با استفاده از بازنمایی تجربه زیسته نومعلمان صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر، دانشجویان ورودی سال های 98 و 99 از رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان کازرون بودند. از این جامعه،22 نفر برای مصاحبه به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها، از مصاحبه عمیق استفاده شد که با رویکرد تحلیل مضمونی و روش کدگذاری موضوعی، تجزیه و تحلیل شد. پایایی تحقیق توسط شرکت کنندگان و اساتید با سابقه تایید شد. یافته ها نشان داد که طول دوره کارورزی تاثیر مفیدی بر سواد تربیتی و توسعه حرفه ای نومعلمان دارد. همچنین تنوع مدارس، همراهی معلم و استاد راهنما تاثیر مستقیمی بر ارتقای سواد تربیتی نومعلمان دارد. اما در مولفه هایی مانند؛ زمان کارورزی، فرصت تدریس و مدیریت کلاس به صورت مستقل، آشنایی با مشکلات تربیتی و اختلالات یادگیری، ارتباط با سایر همکاران و اولیا و مهارت تدریس در مدارس چندپایه روستایی چالش ها و مشکلاتی اساسی وجود دارد. در پایان این پژوهش نیز پیشنهادهایی کاربردی برای کاهش این چالش ها ارائه گردیده است.
کلیدواژه ها
سواد تربیتی، کارورزی، کاستی ها و مشکلات، نومعلمان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر