تحلیل محتوای کتاب های علوم تجربی متوسطه اول بر اساس ساحت های تربیتی |
کد مقاله : 1142-TELCONF |
نویسندگان |
پری موسی پور میاندهی *1، فاطمه صادقی2، هانیه امیری نژاد2، فاطمه بیگدلو2 1گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665تهران،ایران 2دانشجوی کارشناسی، گروه آموزش علوم تجربی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665،تهران، ایران |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب های علوم تجربی متوسطه اول بر اساس مؤلفه های ساحت های تربیتی است که با هدف تجزیه و تحلیل محتوای کتاب های پایه های هفتم، هشتم و نهم می باشد. این پژوهش با استفاده از روش های تحلیل محتوای کمی با واحد تحلیل جمله و تصاویر انجام شده است. ساحت های تربیتی مورد بررسی شامل: تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی، سیاسی و اجتماعی، اقتصادی و حرفه ای، علمی و فناوری، زیستی و بدنی و زیبا شناختی و هنری است. کتاب های مورد بحث را بر اساس این مؤلفه ها بررسی نموده و داده های هر بخش را با استفاده از شاخص های آماری توصیفی فراوانی و درصد مورد تجزیه تحلیل قرار گرفته است. طبق نتایج به دست آمده از مجموعه 746 فراوانی، مؤلفه های زیبا شناختی و هنری با فراوانی 222 واحد و سیاسی و اجتماعی با فراوانی 42 واحد به ترتیب بیشترین و کمترین فراوانی را دارا بودند . در نهایت بیشترین توجه به ساحت های تربیتی در پایه هفتم با فراوانی 7/51% و کمترین توجه به ساحت های تربیتی در پایه هشتم با 3/22% می باشد. امید است مولفین کتابهای درسی به ساحت های تربیتی توجه ویژه ای داشته باشند. |
کلیدواژه ها |
ساحت های تربیتی ، علوم تجربی، دوره اول متوسطه، تحلیل محتوا |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |