چالش ها و موانع سواد تربیتی از منظر معلمان(یک مطالعه کیفی)
کد مقاله : 1145-TELCONF
نویسندگان
سلمان آخش *
استادیار گروه آموزش،علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
چکیده
این پژوه ش با هدف بررسی چالش ها و موانع سواد تربیتی از منظر معلمان شهر یاسوج انجام گرفته است. پژوهش حاضر مبتنی بر رویکرد کیفی و به روش پدیدارشناسی انجام شده است. جامعه هدف این پژوهش شامل کلیه معلمانی است که در سال تحصیلی 1402-1401 در شهر یاسوج مشغول تدریس بودند که تعداد 25 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. از برگه یادداشت و مصاحبه نیمه ساختاریافته به عنوان ابزار پژوهش استفاده‌شده است. زمان هر مصاحبه بین 30تا 45دقیقه به طول انجامید و تا رسیدن به اشباع ادامه داشت. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش هفت مرحله‌ای کلایزی شامل تعیین واحد تحلیل، پیاده کردن مصاحبه ها، مشخص کردن واحدهای معنایی، مفهوم سازی واحدهای معنایی یا تبدیل واحدهای معنایی به کدهای باز، مقوله بندی، انتزاعی کردن مقولات و شناسایی تم هااستفاده شد.در نهایت در بخش یافته های پژوهش 3 مانع اصلی(مانع اقتصادی،مانع آموزشی،مانع اجتماعی – فرهنگی) و 13 مانع فرعی سواد تربیتی شناسایی و استخراج گردید.
کلیدواژه ها
موانع،چالش،سواد تربیتی،معلمان،یاسوج.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر