بررسی میزان سواد مدیریت کلاس دانشآموختگان رشته دبیری زبان انگلیسی دانشگاه فرهنگیان |
کد مقاله : 1162-TELCONF |
نویسندگان |
ابوالفضل خدامرادی *1، مجید نوروزی2 1گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889، تهران، ایران 2گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889 -14665، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
این پژوهش باهدف بررسی میزان سواد مدیریت کلاس دانشآموختگان دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی انجام گرفت. بدین منظور نمونهای متشکل از 63 دانشآموخته رشته دبیری زبان انگلیسی (35 دانشآموخته دختر و 27 دانشآموخته پسر) در پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی بودند که از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهای مشتمل بر 30 گویه در مقیاس پنجدرجهای لیکرت تحت شش خورده مقیاس الگوی مدیریت مبتنی بر تنبیه، الگوی مدیریت قاطع، الگوی مدیریتی ابزار تدریس، الگوی مدیریتی مبتنی بر نظم اجتماعی، الگوی مدیریتی مدارس کیفی و الگوی مدیریتی تربیت اثربخش بود که توسط محققان طراحی و اعتبارسنجی شد. یافتههای این پژوهش نشان داد سواد مدیریت کلاس آزمودنیها تفاوت چندانی با سطح سواد مطلوب ترسیمشده در الگوی ایدهآل مدیریت کلاس ندارد. از دیدگاه این دانشآموختگان، الگوی مدیریت مبتنی بر تنبیه اثربخشی لازم را در مدیریت کلاس ندارد اما پنج الگوی دیگر میتوانند در مدیریت کلاس اثربخش باشند. یافتههای این پژوهش همچنین نشان داد بین سواد مدیریت کلاس دانشآموختگان دختر و پسر تفاوت آنچنانی وجود ندارد. بر اساس این یافتهها میتوان نتیجه گرفت سواد مدیریتی دانشآموختگان رشته دبیری زبان انگلیسی دانشگاه فرهنگیان از سطح مطلوبی برخوردار است اما در برخی الگوها نیازمند تقویت است. |
کلیدواژه ها |
سواد مدیریتی، دانش موضوعی-تربیتی (PCK)، الگوهای مدیریت کلاس، دبیری زبان انگلیسی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |