واکاوی تجارب دانشجو معلمان از تربیت نیروی کارآمد در دانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1169-TELCONF
نویسندگان
محمد سمیعی فر *، امیر حسین رضاپور، سجاد محمودی
آموزش و پرورش
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر واکاوی تجارب دانشجو معلمان از تربیت نیروی کارآمد در دانشگاه فرهنگیان بود. در پژوهش حاضر روش کیفی از نوع پدیدارشناسی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش کلیه فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر بیرجند بودند. با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند از نوع معیار تعداد ۵ نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و نمونه گیری تا اشباع نظری ادامه یافت. در این پژوهش از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل مضمون در سه سطح کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. یافته های پژوهش در ۷ مضمون اصلی برتری دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان، اهمیت کارورزی، ضعف های اجرایی کارورزی، مشکلات کلاس درس، چالش های آموزشی و مدیریتی دانشگاه فرهنگیان، کیفیت اساتید، راهکار تربیت دانشجو معلم کارآمد دسته بندی شد. از یافته‌های پژوهش نتیجه می گیریم که دانشگاه فرهنگیان در تربیت نیروی کارآمد اقداماتی انجام داده اما این اقدامات بطور کامل موفق نبوده و مشکلات و ضعف‌هایی وجود دارد که مانع از تربیت نیروی کارآمد می شود.
کلیدواژه ها
دانشگاه فرهنگیان، دانشجو معلم، کارآمدی، آموزش و پرورش.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر