میزان تاثیرپذیری روش های تدریس در دوره ابتدایی
کد مقاله : 1181-TELCONF (R1)
نویسندگان
افشین کاوسی *، مهدی سنجری
آموزگار آموزش و پرورش شهرستان درمیان ؛ فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان بیرجند
چکیده مقاله
معلم یکی از عوامل اصلی و دارای نقش محوری در فرآیند یاددهی و یادگیری است. معلم خوب کسی است که خود وسیله رشد مؤثر فراگیران خویش را پیدا می‌کند و زمینه اجرای آن را فراهم می‌نماید و برای رسیدن به هدف از شیوه‌های استفاده می‌کند که با مجموع مسائلی که با آن‌ها درگیر است مطابق و باهدف‌هایی که دنبال آن می‌گردد تناسب داشته باشد اغلب اوقات معلمان در مدارس کشور مامتکلم وحده بوده و دانش‌آموزان را در فرایند یاددهی یادگیری مشارکت نمی‌دهند و نقش منفعلی برای آن‌ها در نظر می‌گیرند. بکارگیری روش‌های مناسب تدریس باعث می شود تا یادگیری تا عمق حال دانش‌آموزان رسوخ کند و نه تنها یافته ها و کشفیات خود را به سادگی فراموش نکنند بلکه در طول زندگی آن را به صورت کاربردی به کار ببرند. یافته‌های پژوهش نشان داد که روش های تدریس به عنوان ابزاری جهت نیل به هدف های آموزشی هستند و برای انتقال مطالب به شاگردان، گاهی اوقات روش سخنرانی مفید است، گاهی اوقات روش ایفای نقش، گاهی پرسش و پاسخ، گاهی روش نمایشی، گاهی بحث گروهی، گاهی روش اکتشافی، گاهی روش آزمایشی و ...؛ خیلی اوقات هم ترکیبی از این روش ها به کار می رود.
کلیدواژه ها
معلم، نوین، سنتی ، تدریس
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر