شایستگی گفتار و بایستگی رفتار معلم در فرآیند تربیت |
کد مقاله : 1189-TELCONF (R1) |
نویسندگان |
وحید باصری *1، قنبرعلی رودگر2 1استادیار گروه آموزش الهیات. دانشگاه فرهنگیان 2دانشیار گروه آموزش الهیات دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
فرآیند تربیت رشد درونی در ارزشهای متکی بر وجدان اخلاقی و عقلانیتست که در قالبهای بیرونی نمود پیدا میکند، تا فرد و جامعه را به آرامش برساند. بخش عمدهای از فرآیند تربیت در محیطهای یادگیری اتفاق میافتد. بر اساس پژهشهای مستقل و تجربه زیسته، مسئله تربیت در مدرسه چه در سطح شناختی و چه از جهت رویکردها و کردارها وضعیت مطلوبی ندارد. متغیرهای پیدرپی دوران معاصر هم بر پیچیدگی مسئلههای تربیتی افزوده است. از این روی مجموعهای از آگاهیهای لازم و مهارتهای روزآمد برای هر راهبر تربیتی ضروریست. این مجموعه که از آن به سواد تربیتی یاد میشود، پارادایم نویی را پیشروی کنشگران و پژوهشگران تربیت قرار دادهاست که مواجهه و پاسخ به مسئلههای تربیتی را تسهیل میکند. در این مقاله به بخشی از این پارادایم پرداخته شده و تلاش میشود به این پرسش پاسخ دادهشود: اولویتهای اساسی در شایستگی گفتار و بایستگی رفتار معلم در مواجهه با مسئلههای تربیتی کدامند و چرا باید مورد توجه قرار گیرند؟ پس از تحلیل و بررسی، «پرهیز از ناروایی در کلام» و «توجه به عاملیت رفتار» به عنوان دو اولویت تربیتی معرفی و تبیین شد. این دومولفه میتواند بهعنوان شایستگی حرفهای معلم مورد تامل قرارگیرد. |
کلیدواژه ها |
معلم، مسئله های تربیتی، شایستگی حرفهای |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |