بررسی عوامل موثر بر رشد و تغییر هویت حرفه ای دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان، مطالعه موردی: دانشگاه فرهنگیان کرمان
کد مقاله : 1194-TELCONF
نویسندگان
پروین سالاری چینه1، ساجده قاسم شیرازی *2، الهه سلیمانیان3
1گروه علوم تربیتی- دانشگاه فرهنگیان
2دانشگاه فرهنگیان کرمان پردیس شهید باهنر
3دانشگاه فرهنگیان کرمان پردیس باهنر
چکیده مقاله
هدف از تحقیق حاضر بررسی عوامل موثر بر رشد و تغییر هویت حرفه ای دانشجومعلمان درطول دوره تحصیل در دانشگاه فرهنگیان بوده است. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت و شیوه ی گردآوری و تحلیل داده ها کیفی از نوع داده بنیاد می‌باشد. روش این پژوهش یک روش کیفی اکتشافی با کدگذاری از نوع استقرایی می‌باشد. در تحلیل داده به صورت مستمر از تحلیل مقایسه ای در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شده است.در این تحقیق، روش تحلیل تم به‌عنوان یک ابزار قدرتمند در بررسی عوامل موثر بر هویت حرفه‌ای دانشجو معلمان به‌کار گرفته شده است.جامعه آماری این تحقیق دانشجومعلمان ورودی ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ پردیس شهید باهنر در دو سایت شهید رجایی و علامه طباطبایی دانشگاه فرهنگیان کرمان بودند. نتایج حاصل از گزارش های دانشجو معلمان، در پنج قالب بررسی شده است:1-عوامل زمینه ای ۲- عوامل شخصی ۳- عوامل فرهنگی-اجتماعی ۴-عوامل حرفه ای ۵-عوامل سیاسی- اقتصادی. نتیجه تحقیق نشان داد که همه این عوامل بر رشد و تغییر حرفه ای دانشجومعلمان تاثیر گذار بودند و از میان این عوامل نقش عوامل شخصی و حرفه ای از همه بیشتر بوده و سهم بیشتری در رشد و تغییر هویت حرفه ای دانشجو معلمان دارد.
کلیدواژه ها
هویت حرفه ای، دانشجومعلمان، دانشگاه فرهنگیان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر