تحلیل کانونی رابطه بین دوره کارورزی و کسب مهارتهای حرفهای نومعلمان ریاضی |
کد مقاله : 1204-TELCONF |
نویسندگان |
نوید ثنائی * گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665 تهران، ایران |
چکیده مقاله |
در پژوهش حاضر به رابطه بین دوره کارورزی دانشگاه فرهنگیان با کسب مهارتهای حرفهای نومعلمان ریاضی(دانش-آموختگان دانشگاه فرهنگیان) کلاسهای چند پایه به روش توصیفی- هبستگی کانونی پرداخته شد. جامعه آماری و نمونه، تمام نومعلمان آموزش ریاضی به تعداد 98 نفر، شاغل در کلاسهای چندپایه مقطع متوسطه استان گلستان در سال تحصیلی 1401-1400 بود. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای، میکائیلو و موسوی(1395) جهت ارزیابی ویژگیهای کارورزی از دیدگاه دانشجومعلمان، که شامل 7 زیرمقیاس و ملائینژاد(1391)، برای سنجش مقیاس کسب شایستگی حرفهای معلمی که شامل 3 زیرمقیاس استفاده شد. با استفاده از نرمافزارspss29 و آزمون همبستگی کانونی یا متعارف، رابطه خطی بین دوره کارورزی دانشگاه فرهنگیان و کسب مهارتهای حرفهای نومعلمان ریاضی ارائه شد. نتایج نشان داد که میزان افزونگی یا مجذور ضریب رگرسیون مولفههای دوره کارورزی دانشگاه فرهنگیان بر روی مولفههای کسب مهارتهای حرفهای نومعلمان به میزان 56% میباشد؛ در حالیکه این میزان افزونگی در حالت بر عکس بسیار ناچیز و حدود 23% میباشد. از طرفی مولفههای روش تدریس0.65، برنامه-ریزی آموزشی0.58، از مولفههای کانونی متغیر مستقل(دوره کارورزی دانشگاه فرهنگیان) در ساخت v_1 (اولین تابع کانونی متغیر وابسته) و مولفه شناختی-مهارت از مولفههای کانونی متغیر وابسته(کسب شایستگی حرفهای معلمی) در ساختw_1 (اولین تابع کانونی متغیر مستقل) بیشترین نقش را روی متغیرها داشتهاند. |
کلیدواژه ها |
کلاسهای چند پایه، کارورزی، دانشجو معلم، مهارت حرفهای |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |