تحلیل محتوای کتاب درسی اقتصاد بر اساس ساحت‌های تربیتی و ضریب درگیری ویلیام رومی
کد مقاله : 1242-TELCONF
نویسندگان
سعید رومانی *1، مهدی فعله گری2، مرضیه کرنوکر3
1استادیار گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران، صندوق پستی: 889-14665
2دانشجوی کارشناسی آموزش تاریخ، دانشگاه فرهنگیان علامه طباطبایی، خرم آباد، ایران
3دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
چکیده مقاله
این پژوهش باهدف تحلیل محتوای کتاب درسی اقتصاد بر اساس ساحت‌های تربیتی و ضریب درگیری ویلیام رومی انجام‌شده است. روش تحقیق به‌صورت کیفی و از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه و نمونه انتخاب‌شده از نوع کتاب بود. روش گردآوری اطلاعات و بررسی اسناد از کتاب انتخاب‌شده است. روش تجزیه‌وتحلیل در این پژوهش از دو آزمون و فرمول خی دو و ضریب درگیری ویلیام رومی بود. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که در این کتاب میزان توجه به مؤلفه‌های تربیتی در سند تحول به‌طور نامتوازن توزیع‌ شده است به‌گونه‌ای که بیشتر بر ساحت تربیتی اقتصادی و حرفه‌ای تأکید شده است و بر سایر ساحت‌ها چندان اهمیتی قائل نشده است که یکی از ضعف‌های کتاب بود، همچنین در ارتباط با ضریب درگیری ویلیام رومی متن کتاب، سؤالات و تصاویر موجود در کتاب غیرفعال بود که نشان می‌دهد که کتاب بیشتر بر مفروضات تأکید داشته و دانش آموزان را وادار به فعالیت و درگیری در ارتباط با کتاب نکرده است و این امر موجب یکنواختی متن کتاب و خستگی دانش آموزان شده است.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، کتاب درسی اقتصاد، ساحت‌های تربیتی، ضریب درگیری ویلیام رومی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی