سواد تربیتی معلم و برنامه درسی در آموزش و پرورش |
کد مقاله : 1265-TELCONF |
نویسندگان |
فاطمه یوسفوند * آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف بازشناسی کیفی ابعاد و مولفه های برنامه درسی مبتنی بر عمل فکورانه و تحلیل آن براساس نظرات اساتید حوزه برنامه درسی عمل فکورانه انجام شده است. روش پژوهش در این مقاله از روش مروری تحلیلی است و به بررسی مقالات مرتبط با موضوع مقاله پرداخته شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که بر اساس نظرات اساتید ، برنامه درسی عمل فکورانه با تأکید بر زوایای معرفت شناسی و ارزش شناسی شامل هفت مولفه اصلی: تامل گرایی، پرورش تفکر، هنر و زیبا شناسی، ادراک، حل مساله، تصمیم گیری، مهارت محوری و توسعه حرفه ای و زیر مولفه در زمینه برنامه درسی عمل فکورانه می باشد. یافته ها نشان داد که طراحی برنامه درسی مبتنی بر عمل فکورانه شرایط را برای پرورش دانش آموزانی متفکر، خلاق، مهارت محور و دارای توان حل مساله فراهم میسازد. آنچه از مرور بر اندیشه های اساسی شواب و نظرات صاحبنظران حوزه برنامه درسی فکورانه به دست میآید، رمز یگانگی اندیشه های شواب در آثارش را باید در آرمان و دغدغه های اصلی او یعنی تربیت آزاد و یادگیری موقعیتی و آموزش بومی و محلی، یادگیری تاملی، عمل گرایی، خودارزیابی و پرورش حس زیباشناختی جستجو کرد. |
کلیدواژه ها |
برنامه درسی، نظریه عمل گرای شوآب، ابعاد، مولفی ها، دیدگاه اساتید |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |