تفاوت های جنسیتی در سرزندگی تحصیلی : نقش عوامل شخصیتی
کد مقاله : 1266-TELCONF
نویسندگان
هادی م عبدی *
پردیس آیت الله کمالوند ،مرکز آموزش عالی زینب کبری بروجرد
چکیده مقاله
هدف پژوهش بررسی پنج عامل بزرگ شخصیت در دو جنس و نقش ویژگیهای شخصیت در مقیا سهای سرزندگی
تحصیلی است.
نمونه پژوهش 400 دانش آموز 202 پسر و198 دختر دوره ی متوسطه ی دوم بودند که به پرسشنامه ی پنج عامل شخصیت و مقیا سهای
سرزندگی تحصیلی پاسخ دادند. و برای تحلیل داده ها از تحلیلهای رگرسیون سلسله مراتبی استفاده شد.
یافته ها :دختران در مقایسه با پسران در عامل روا ن رنجورخویی و پسران در مقایسه با دختران در ، عامل وظیفه شناسی به طور
معنی داری نمره ی بالاتری گزارش کردند. تحلیل واریانس چندمتغیری اثر اصلی معنی دار عامل جنسیت را نشان داد .نتایج تحلیل
رگرسیون سلسله مراتبی نیز نشان داد که پس از کنترل عامل های شخصیتی، بین متغیر جنسیت با هیچ یک از سطوح دو گانه ی
سرزندگی تحصیلی رابطه معنی داری وجود ندارد .به بیان دیگر، نتایج نشان داد که تفاوت در عوامل شخصیتی روا ن رنجورخویی
و وظیفه شناسی در دو جنس در پیش بینی سرزندگی تحصیلی آنان نقش تعیین کننده ای ایفا می کند.
نتایج پژوهش حاضر نقش میانجی گر صفات شخصیتی وظیفه شناسی و روان رنجورخویی را در بررسی رابطه بین
جنسیت وسرزندگی تحصیلی دانش آموزان مورد تاکید قرار می دهد.
کلیدواژه ها
سرزندگی تحصیلی ، ویژگی های شخصیت، تفاوت های جنسیتی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر