ارتباط بین سواد تربیتی دبیران زیست شناسی و تجربه زیسته آنها؛ یک مطالعه مروری |
کد مقاله : 1279-TELCONF |
نویسندگان |
فیروزه علویان *1، فاطمه حیدری چناری2 1گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 56441 -888، تهران، ایران 2دبیر زیست شناسی، آموزش و پرورش کهک، قم، ایران |
چکیده مقاله |
در عصر تکنولوژی و پیشرفت معاصر، اهمیت سواد تربیتی معلمان؛ به ویژه در حوزه علوم زیستی، بیش از پیش افزایش یافته است. دبیران زیستشناسی باید به منظور ارتقاء موثر یادگیری و انتقال دانش، به مجموعهای از مهارتها و درکهای پیچیده مجهز باشند. این مطالعه مروری با هدف تحلیل جوانب مختلف سواد تربیتی دبیران زیستشناسی، نقش آن در تجربه زیسته و اثربخشی آموزشی طراحی شده است؛ و تأکید بر اهمیت تعامل بین دانش محتوایی، دانش پداگوژیک و استفاده موثر از فناوریهای آموزشی را به عنوان پایهای برای رشد و توسعه پیوستهی حرفهای دبیران دارد. نتایج نشان میدهند که دبیران با سواد تربیتی قویتر، توسط تجربیات زیسته معنادارتری هدایت شدهاند و قادرند تعلیم موثرتری داشته باشند. بنابراین، برنامههای توسعه حرفهای باید به صورت مستمر برای تقویت هر دو جنبه سواد تربیتی و تجربه زیستهی دبیران ارائه شوند تا اطمینان حاصل شود که آموزش زیستشناسی به طور یکپارچه پیشرفت میکند و به نیازهای متغیر دانشآموزان و جامعه تکیه دارد. |
کلیدواژه ها |
آموزش زیستشناسی، سواد تربیتی، تجربه زیسته |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |