واکاوی مهارت تعامل با دانش آموز در کلاس درس |
کد مقاله : 1291-TELCONF (R1) |
نویسندگان |
فرانک موسوی *1، صدیقه حسینی2 1دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران 2استادیار گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران |
چکیده مقاله |
هدف از انجام این پژوهش شناسایی مولفه های مهارت تعامل با دانش آموز به منظور ارائۀ مدل مهارت تعامل با دانش آموز در کلاس درس بوده است. رویکرد پژوهش کیفی ، از روش نظریۀ دادهها بنیاد استفاده شده است. جامعۀ آماری شامل تمامی معلمان دورۀ ابتدایی شهر کرمانشاه بوده است. برای گردآوری دادههای کیفی با 18 نفر از معلمان مجرب و نمونه ابتدایی مصاحبه صورت پذیرفت. در این پژوهش، از روش نمونهگیری هدفمند برای انتخاب نفر اول و از فن گلوله برفی برای انتخاب نفرات بعدی استفاده شد. روش نمونهگیری بهصورت هدفمند تا جایی ادامه یافت به اشباع نظری رسید. با استفاده از نتایج حاصل از بررسی مبانی نظری و پیشینۀ پژوهش و تجزیه و تحلیل مصاحبههای انجامگرفته، شاخصهای مهارت تعامل با دانش آموز معلمان در کلاس درس شناساییشده و طی سه مرحلۀ کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی ، مدل تعامل با دانش آموزان توسط معلمان در شش مقولۀ اصلی شرایط علی، پدیدۀ محوری (واکاوی مهارت تعامل با دانش آموزان در کلاس درس: شامل 3 مقوله اصلی اهداف، ویژگی ها، شیوه اجرا و 10 مقوله فرعی است)، راهبردهای تعویض مخاطب، شرایط واسطهای، شرایط مداخلهگر و پیامدهای تعویض مخاطب جهت بهره برداری در کلاس و مدرسه ارائه گردید . |
کلیدواژه ها |
تعویض مخاطب، معلمان مدارس، مدل مهارت تعویض مخاطب |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |