واکاوی مهارت تعامل با دانش آموز در کلاس درس
کد مقاله : 1291-TELCONF (R1)
نویسندگان
فرانک موسوی *1، صدیقه حسینی2
1دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2استادیار گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
چکیده مقاله
هدف از انجام این پژوهش شناسایی مولفه های مهارت تعامل با دانش آموز به ‌منظور ارائۀ مدل مهارت تعامل با دانش آموز در کلاس درس بوده است. رویکرد پژوهش کیفی ، از روش نظریۀ داده‌ها بنیاد استفاده ‌شده است. جامعۀ آماری شامل تمامی معلمان دورۀ ابتدایی شهر کرمانشاه بوده است. برای گردآوری داده‌های کیفی با 18 نفر از معلمان مجرب و نمونه ابتدایی مصاحبه صورت پذیرفت. در این پژوهش، از روش نمونه‌گیری هدفمند برای انتخاب نفر اول و از فن گلوله برفی برای انتخاب نفرات بعدی استفاده شد. روش نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند تا جایی ادامه یافت به اشباع نظری رسید. با استفاده از نتایج حاصل از بررسی مبانی نظری و پیشینۀ پژوهش و تجزیه ‌و تحلیل مصاحبه‌های انجام‌گرفته، شاخص‌های مهارت تعامل با دانش آموز معلمان در کلاس درس شناسایی‌شده و طی سه مرحلۀ کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی ، مدل تعامل با دانش آموزان توسط معلمان در شش مقولۀ اصلی شرایط علی، پدیدۀ محوری (واکاوی مهارت تعامل با دانش آموزان در کلاس درس: شامل 3 مقوله اصلی اهداف، ویژگی ها، شیوه اجرا و 10 مقوله فرعی است)، راهبردهای تعویض مخاطب، شرایط واسطه‌ای، شرایط مداخله‌گر و پیامدهای تعویض مخاطب جهت بهره برداری در کلاس و مدرسه ارائه‌ گردید .
کلیدواژه ها
تعویض مخاطب، معلمان مدارس، مدل مهارت تعویض مخاطب
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی