نقش قاعده زرّین اخلاق در روش تربیتی قرآن کریم
کد مقاله : 1323-TELCONF (R2)
نویسندگان
سید جعفر صادقی *1، سید محمد مهدی قاسم تبار گنجی2، شعله وفایی3، سید محمد صادقی4، فاطمه خداوردی فر5
1استادیار گروه الهیات، پردیس شهید رجایی، دانشگاه فرهنگیان، ارومیه، ایران
2استادیار گروه معارف، پردیس شهید چمران، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
3کارشناس ارشد فیزیک حالت جامد، پردیس علامه طباطبایی، دانشگاه فرهنگیان، ارومیه، ایران.
4دبیر آموزش و پرورش استان اردبیل و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی همدان، ایران
5کارشناس علوم قرآن و حدیث دانشگاه پیام نور، ارومیه، ایران
چکیده مقاله
قرآن کریم کتاب هدایت و تربیت و مهم ترین سند مبنای شکل گیری و تداوم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در موارد مکرر به نقش آموزه ها و معارف قرآنی در تعلیم و تربیت به عنوان معیار، مبنای ارزش های شکل دهنده سند و به ویژه راهبردهای کلان تأکید نموده است. از آنجا که یکی از مهم ترین گزاره های تربیتی قرآن قاعده زرین اخلاق است، ضرورت دارد نسبت به بررسی و واکاوی این قاعده در قرآن با هدف تسری آن به نظام تعلیم و تربیت اهتمام شود. این مقاله با روش توصیفی و تحلیلی و با گردآوری مطالب به شیوه کتابخانه ای نسبت به بررسی قاعده مذکور در قرآن و آثار تربیتی آن بررسی نموده و در عرصه های مختلف حیات فردی و اجتماعی مخاطبان در سه ساحت اندیشه، گفتار و رفتار به ارائه نمونه های متعدد از کاربست این قاعده در تربیت و هدایت مخاطبان اقدام نموده است.
کلیدواژه ها
قرآن، تربیت، اخلاق، قاعده زرین.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر