آموزش جراتمند سازی و تاثیرآن بر خودکارآمدی و بهزیستی روان‌شناختی نومعلمان
کد مقاله : 1365-TELCONF
نویسندگان
فروغ ماهیگیر اصل *
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
هدف این پژوهش، بررسی نقش آموزش جراتمند سازی و تاثیرآن بر خودکارآمدی و بهزیستی روان شناختی نومعلمان آموزش و پرورش بهبهان بود که با روش نیمه تجربی و از نوع پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه گواه صورت گرفته است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان با سابقه کمتر از 5 سال آموزش و پرورش بهبهان می باشد که 30 نفر از آنان به صورت در دسترس انتخاب و در دو گروه (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) قرار گرفتند. پس از تکمیل مقیاس خودکارآمدی مورایز و پرسشنامه‌ی بهزیستی روانشناختی ریف، گروه آزمایش در معرض15 جلسه ی 90 دقیقه ای آموزش جرات ورزی قرار گرفت، در حالی که گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. هر دو گره مجددا در مرحله پس آزمون پرسش نامه مذکور را تکمیل نمودند و داده های به دست آمده با روش تحلیل کوواریانس چد متغیری تجزیه و تحلیل گردید. نتایج به دست آمده نشان داد مداخله‌ی به کار رفته باعث افزایش سطوح خودکارآمدی و بهزیستی روان شناختی نومعلمان می شود. بر این اساس می توان نتیجه گرفت که برنامه آموزش جرات ورزی می تواند در جهت ارتقای سطح خودکارآمدی و بهزیستی روان شناختی نومعلمان به کار گرفته شود
کلیدواژه ها
نومعلمان، آموزش جراتمند سازی، خودکارآمدی، بهزیستی روان شناختی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر