سواد تربیتی و شایستگی حرفه ای معلم
کد مقاله : 1386-TELCONF
نویسندگان
مهتاب چنگایی *
گروه علوم تربیتی . دانشگاه فرهنگیان لرستان
چکیده مقاله
معلمی به عنوان امری تخصصی و پویا مستلزم مجموعه‌ای از صلاحیت‌ها از جمله توانایی‌ها و مهارت‌های شغلی وشایستگی‌هایی مثل دانش، مهارت و ویژگی‌های شخصیتی است. دانش و مهارت‌هایی که به معلمان کمک می‌کند تا در فرایند تدریس با داشــتن ورودی‌های مشخص نتایج مشخص به دست بیاورند. صلاحیت‌ها و شایستگی‌های معلمی مولفه‌های متعددی را شامل می‌شود که بررسی و دسته‌بندی آنها علاوه بر پرکردن خلاء‌های پژوهشی موجود به برنامه ریزان آموزشی کمک می‌نماید تا الگوی مناسبی برای ارتقاء و بهبود صلاحیت‌های لازم برای معلمان ترسیم نمایند. لذا در این مطالعه به روش توصیفی-تحلیلی با استفاده از متون پژوهشی و منابع کتابخانه‌ای مفاهیم سواد تربیتی، صلاحیت و شایستگی حرفه‌ای معلم و مولفه‌های آنها مورد بررسی قرار گرفت و مولفه‌ها در سه حیطه اصلی دانش معلمی، مهارت‌های معلمی و نگرش‌های معلمی دسته بندی شد.با توجه به نقش حساس و تاثیر گذارمعلم در تدریس اثربخش، توجه به صلاحیت‌ها و شایستگی های لازم معلمی در برنامه‌ریزی آموزشی مراکز تربیت معلم و خاصه دانشگاه فرهنگیان امری ضروریست.
کلیدواژه ها
سواد، تربیت، سواد تربیتی، صلاحیت، شایستگی حرفه‌ای معلمی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی