نقش تدریس اثربخش معلمان بر درگیری تحصیلی دانش آموزان |
کد مقاله : 1397-TELCONF |
نویسندگان |
سمیرا حبیبی *، مریم ایزی گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی۸۸۹-۱۴۶۶۵ تهران، ایران. |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تدریس اثربخش معلمان بر درگیری تحصیلی دانش آموزان طراحی و اجرا شده است. این تحقیق از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه معلمان و دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرتهران بود. روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای تصادفی و حجم نمونه ۳۵۰ نفر از دانش آموزان و ۱۲ نفر از معلمان بود. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته تدریس اثر بخش و درگیری تحصیلی بلومنفیلد و پاریس (2004) بود که روایی ابزار ها از طریق ضریب همبستگی هر گویه با نمره بعد مربوط به خود بررسی شد و پایایی آنها بر اساس محاسبه ضریب الفای کرونباخ، برای پرسشنامه تدریس اثر بخش ۹۳٪ و پرسشنامه درگیری تحصیلی 89٪ به دست آمد.نتایج نشان داد بین تدریس اثربخش معلمان و درگیری تحصیلی دانش آموزان رابطه معنا داری وجود دارد. مؤلفه های تهیه طرح درس، مدیریت زمان، ایجاد روحیه و جو مثبت درکلاس، استفاده از تقویت کننده های مثبت و ایجاد جو یادگیری مشارکتی ، بیشترین تاثیر را بر درگیری تحصیلی دانش آموزان دارند. |
کلیدواژه ها |
تدریس ، معلم ، یادگیری ،درگیری تحصیلی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |