تحلیل محتوای تاریخ مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی :ساحت های تربیتی و ضریب درگیری |
کد مقاله : 1416-TELCONF |
نویسندگان |
سعید رومانی *1، شجاع عربان2، اسفندیار سپهوند3، محمد جواد معتمدی4 1گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی۸۸۹_ ۱۴۶۶۵ تهران، ایران s.roomani@cfu.ac.ir 2دکتری روان شناسی-استادیار گروه آموزشی دانشگاه فرهنگیان،صندوق پستی14665-889 تهران،ایران-sh.araban@cfu.ac.ir 3مامور آموزشی دانشگاه فرهنگیان 4دانشجو |
چکیده مقاله |
این مقاله بدنبال تحلیل محتوای بخش تاریخ کتاب مطالعات اجتماعی کلاس چهارم ابتدایی با توجه به ساحت های تربیتی و ضریب درگیری ویلیام رومی در سال 1402 بودیم.روش تحقیق در این مقاله کیفی و از نوع تحلیل محتوا بود.جامعه و نمونه هردو شامل بخش تاریخ کتاب مطالعات اجتماعی بود،گرداوری اطلاعات از نوع بررسی اسناد بوده وتجزیه تحلیل ان شامل ازمون خیدو وضریب درگیری ویلیام رومی بود.یافته هایی که در این مقاله بدست امده بر اساس ساحت های شناختی شامل این بود که تساوی بین ساحت های شناختی در کتاب مطالعات اجتماعی کلاس چهارم ابتدایی به درستی رعایت نشده است.بر اساس جدول بیشترین تاکید بر ساحت تربیتی سیاسی اجتماعی است با تعداد 160 مورد و کمترین تاکید بر ساحت تربیتی اغتقادی عبادی و اخلاقی است با تعداد 32 مورد بود.همچنین در بخش ضریب درگیری هم به این نتیجه رسیدیم که بر اساس اعداد بدست امده و محدوده 0.4 تا 1.5که ویلیام رومی ان را تایین کرده است، . پس این دو مقوله غیر فعال بود و اما در بخش سوالات این محدوده رعایت شده پس این بخش فعال بود یعنی دانش اموزان را ب طور مناسب با محتوا درگیر بودند. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا-ساحت های ششگانه تربیتی-ضریب درگیری ویلیام رومی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |