تحلیل محتوای کتاب تفکر و سواد رسانه ای: ساحت های ششگانه ی تربیتی و ضریب درگیری |
کد مقاله : 1422-TELCONF |
نویسندگان |
سعید رومانی *1، شجاع عربان2، مسلم قبادیان3، اسفندیار سپهوند4، علی صالح پور5 1گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی۸۸۹_ ۱۴۶۶۵ تهران، ایران s.roomani@cfu.ac.ir 2عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان 3استاد دانشگاه 4رییس دانشگاه فرهنگیان 5دانشجو |
چکیده مقاله |
هدف از این پژوهش تحلیل محتوای کتاب تفکر و سواد رسانه ای با توجه به ساحت های ششگانه ی تربیتی و تکنیک ضریب درگیری ویلیام رومی بوده است . روش مورد استفاده در تحقیق کیفی و از نوع تحلیل محتوا بوده است . جامعه و نمونه کتاب تفکر و سواد رسانه ای می باشد . روش گرد آوری اطلاعات بررسی اسناد و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات آزمون خی دو و ضریب در گیری ویلیام رومی بوده است. با استفاده از ضریب در گیری ویلیام رومی سه قسمت از متن کتاب و ده تصویر و ده سوال را به طور تصادفی از بخش های مختلف کتاب را مورد تحلیل قرار دادیم که ضریب درگیری به دست آمده نشان داد این کتاب درحیطه ی کتاب های فعال قرار می گیرد و به ارائه مفروضات مناسب و درگیری دانش آموزان با مباحث توجه شده است . همچنین با استفاده از ساحت های ششگانه ی تربیتی متن کتاب مورد تحلیل قرارگرفت . نتایج حاکی از آن بود که به استفاده مناسب از ساحت های تربیتی توجه نشده است و بیشتر ساحت علمی و فناوری مورد بحث است . پیشنهاد می شود به تمام ساحت های تربیتی توجه بیشتری شود . |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا ، ساحت های تربیتی، ضریب درگیری ویلیام رومی ، تفکر و سواد رسانه ای |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |