سنجش تأثیر برخورداری از سواد دیجیتالی بر عملکرد شغلی و رضایت شغلی معلمان مقطع ابتدایی در پساکرونا
کد مقاله : 1424-TELCONF
نویسندگان
پروین میرزایی *1، شهلا کریمی2
1کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز؛ آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش زیویه
2کارشناسی ارشد علوم تربیتی آموزش و پرورش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز، آموزگار آموزش و پرورش شهرستان سقز
چکیده مقاله
هدف این پژوهش سنجش تأثیر برخورداری از سواد دیجیتالی بر عملکرد شغلی و رضایت شغلی معلمان ابتدایی در پساکرونا بود. نوع روش تحقیق همبستگی_تحلیلی با رویکرد پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمان شاغل به تدریس در مقطع ابتدایی در سال تحصیلی 1401-1402 شهرستان سقز و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 333 نفر به دست آمد. شیوه توزیع پرسشنامه‌ها به صورت نمونه در دسترس بود. ابزار سنجش شامل پرسشنامه سواد دیجیتالی رودریگوئز و همکاران (2016)، پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون (1992) و پرسشنامه رضایت شغلی مینه‌سوتا (2009) بود. آزمون‌های مورد استفاده در این تحقیق شامل آمارهای همبستگی و رگرسیون در محیط نرم‌افزاری اس‌پی‌اس‌اس بود. نتایج نشان داد بین سواد دیجیتالی با عملکرد شغلی معلمان ابتدایی زن و مرد رابطه‌ی معنی‌دار وجود دارد. بین سواد دیجیتالی با رضایت شغلی معلمان ابتدایی زن و مرد رابطه‌ی معنی‌دار وجود دارد. 7/18 درصد نمرات عملکرد شغلی و رضایت شغلی معلمان زن ابتدایی ناشی از نمرات برخورداری از سواد دیجیتالی آنها و 2/18 درصد نمرات عملکرد شغلی و رضایت شغلی معلمان مرد ابتدایی ناشی از نمرات برخورداری از سواد دیجیتالی می‌باشد. با افزایش میزان برخورداری از سواد دیجیتالی، میزان عملکرد شغلی و رضایت شغلی معلمان ابتدایی زن و مرد افزایش پیدا می‌کند.
کلیدواژه ها
سواد دیجیتالی، عملکرد شغلی، رضایت شغلی، معلمان ابتدایی زن و مرد شهرستان سقز، پساکرونا
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر