انگاره معلم فروشنده: تعارضی در اسناد تحولی آموزش و پرورش |
کد مقاله : 1425-TELCONF |
نویسندگان |
سیدنقی موسوی * استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
باتوجه به اهمیت انگارهها در تعلیم و تربیت، انگاره معلم در فلسفه تربیت معلم اهمیت بسزایی دارد. مساله نوشتار حاضر عبارت است از وجود و تبیین یک تعارض. تعارض «انگاره معلم فروشنده» منعکس شده در برخی از مواضع اسناد بالادستی آموزش و پرورش ایران با انگاره غالب و مختار از معلمی یعنی «معلم هادی». روش تحقیق در این پژوهش روش توصیفی- استنباطی و انتقادی است. طبق بررسیها روشن شد که این انگاره بر رویکردی بازاری، منطق هزینه-فایده، نگاه کالایی، شیءواره و پولی استوار است. این انگاره برساخته نگرش نئولیبرال از دانش و آموزش است که به کالاییسازی دانش و تعویض نقش معلمی به فروشندگی منجر میشود. این انگاره شدیداً با مبانی «انگاره معلم هادی» و مبانی هستیشناختی، معرفتشناختی، انسانشناختی و ارزششناختی تربیت در فلسفه تربیت جمهوری اسلامی ایران متعارض است. همچنانکه با کرامت مربی، جایگاه انسانی معلم، سندیت معلم، جایگاه و نقش خانوادهها، اصل تقدم مصالح تربیتی، مسئولیت حکومت در تربیت و الگوی حکمرانی تربیتی و حاکمیتی بودن آموزش رسمی تعارض دارد. |
کلیدواژه ها |
سیاست گذاری تربیتی، حکمرانی تربیتی، انگاره معلمی، فلسفه تربیت معلم |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |