تحلیل محتوای کتاب جامعه شناسی سال سوم: ضریب درگیری و ساحت های ششگانه تربیتی |
کد مقاله : 1439-TELCONF |
نویسندگان |
سید علی محمد مختاری *1، سعید رومانی2، اسفندیار سپهوند3، حسین جرگ4 1علوم تربیتی/فرهنگیان/خرم آباد/ایران 2دانشگاه فرهنگیان 3مامور آموزشی دانشگاه فرهنگیان 4دانشجو |
چکیده مقاله |
هدف از انجام این پژوهش، تحلیل محتوای کتاب جامعه شناسی 3 بر اساس ساحت های شش گانه تربیتی و با استفاده از تکنیک ضریب درگیری ویلیام رومی بود. روش انجام تحقیق، کیفی و از نوع تحلیل محتوا بوده است؛ جامعه و نمونه این تحقیق، کتاب جامعه شناسی 3 سال دوازدهم رشته علوم انسانی بوده است؛ گردآوری اطلاعات با استفاده از بررسی اسناد و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون خی دو و ضریب درگیری ویلیام رومی بود. یافته های تحقیق نشان می دهند که ساحت های تربیتی در این کتاب به یک اندازه به کار برده نشده اند و بیش تر بر ساحت تربیت اجتماعی-سیاسی و کمتر از همه بر ساحت تربیت زیستی و بدنی تاکید شده است. همچنین در ارتباط با ضریب درگیری متن و تصاویر، کتاب غیر فعال و در ازتباط با ضریب درگیری سوالات، فعال بوده که نشان دهنده تاکید بیش از اندازه بر مفروضات می باشد. پیشنهاد می شود که در تالیفات بعدی این کتاب بر به کارگیری تمامی ساحت های تربیتی و فعال بودن تمامی قسمت های این کتاب برای دانش آموزان تاکید شود. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا،جامعه شناسی، ساحت های تربیتی، ضریب درگیری ویلیام رومی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |