«آموزه‌های دینی اثربخش در بهبود کیفیت تدریس»
کد مقاله : 1441-TELCONF
نویسندگان
حسین جوادی نیا *
گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی: 889-14665 تهران، ایران
چکیده مقاله
تدریسِ خوب، از هویت و یکپارچگی درونی معلم بیرون می‌تراود و مبتنی بر استفاده فراگیر از ابزارهای لازم، بهره‌گیری از شیوه‌های نوین آموزشی و رعایت بایسته‌هایی اخلاقی و آموزشی است. دستیابی به این مهم، پایه رشد آموزش و پرورش و عامل کشف و شکوفایی استعدادهای بی‌شمار دانش‌آموزان است. این پژوهش تلاش دارد با تکیه بر منابع معتبر دینی، برخی عوامل مؤثر در این حوزه را که به بهبود فرایند تدریس کمک می‌کند ولی کمتر مورد توجه قرار گرفته است، به روش توصیفی‌کتابخانه‌ای بازشناسی کند. بر اساس یافته‌های این پژوهش، ایجاد محیطی خوشایند در کلاس همراه با کاربردی کردن محتوای درس، همچنین تسلط کافی بر محتوا همراه با ارتقای زبان بدن و فن بیان، فرایند تدریس را بهبود خواهد بخشید. سفارش به نگارش و پرورش روحیه پرسشگری و نیز استفاده از مثال و بهره‌گیری از داستان و روش نمایشی به ویژه در انتقال مفاهیم عقلی و انتزاعی، رغبت دانش‌آموزان را به فراگیری مطالب افزایش خواهد داد. تأکید بر رعایت نظم و التزام عملی به آن، غفلت آگاهانه نسبت به خطاهای کوچک دانش‌آموزان همراه با تشویق متناسب و تنبیه سازنده و پرهیز از نصیحت آنان جلوی دیگران نیز در توسعه رفتار مثبت دانش‌آموزان تأثیر بسزایی خواهد داشت.
کلیدواژه ها
تدریس، معلم، دانش‌آموز، آموزش، پرورش، اخلاق، آموزه‌های دینی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر