ارائه مدل مفهومی مولفه های برنامه درسی معنوی در نظام آموزشی:یک مطالعه سنتز پژوهی |
کد مقاله : 1446-TELCONF |
نویسندگان |
راضیه جلیلی *1، سعید رومانی2، پگاه آقا بیگلو3 1استادیار گروه علوم تربیتی ،دانشکده ادبیات و علوم انسانی ،دانشگاه آزاد اسلامی خرم آباد 2دانشگاه فرهنگیان 3دانشگاه ازاد اسلامی واحد خرم آباد |
چکیده مقاله |
هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل مفهومی مولفه های برنامه درسی معنوی در نطام آموزشی با رویکرد سنتز پژوهی بوده است.که با روش کیفی سنتز پژوهی انجام شد، جامعه آماری پژوهش را تمام مقالات و اسناد و مدارکی که در طی سالهای 1390 تا 1400 در در ارتباط با برنامه درسی معنوی انجام شده بودند را تشکیل می دهد که مجموعا 37 مقاله بود ،ما به روش کل شمار تمام این مقالات را به عنوان نمونه پژوهش جهت استخراج مولفه های برنامه درسی تحلیل و بررسی کردیم. یافته های به دست آمده مجموعا 20عنصر با 44مقوله و 335شاخص کشف و استخراج گردید سپس مولفه های استخراج شده کدگذاری شدند و مقوله های اصلی از کدها استخراج شدند در طی این فرایند 20عنصر نقش آفرین و تاثیر گذار در برنامه درسی معنوی شناسایی شدند که عبارتند از:زیباشناسی، پایبندی به ارزش ها، اهداف، محتوا، فعالیت یادگیرنده،منطق،مواد و منابع،گروه بندی دانش آموزان،مکان و فضای یادگیری،زمان یادگیری،معرفت شناختی،آموزه های دینی و غیر دینی،بایسته های پیش قراردادی،بایسته های قراردادی ،بایسته های پس قراردادی،بایسته های فراتر از پس قراردادی، فراروندگی، فروروندگی، برنامه درسی معنوی،هویت ایرانی-اسلامی،که در نهایت بر اساس مولفه های استخراج شده مدل برنامهدرسی معنوی را طراحی کردیم. |
کلیدواژه ها |
آموزش و پرورش،برنامه درسی،معنوی، معنویت،مولفه های برنامه درسی، برنامه درسی معنوی،نظام آموزشی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |