مطالعه‌ای پیرامون سنجش وضعیت سواد تربیتی نومعلمان و ارائه الگوی ارتقای آن (مورد مطالعه نومعلمان اصفهان و لرستان)
کد مقاله : 1447-TELCONF
نویسندگان
مرجان زرندی *1، حسن اسماعیل زاده2، مهرداد بهاری پوری3
1مدرس دانشگاه فرهنگیان اصفهان
2مدرس دانشگاه فرهنگیان لرستان
3مدرس دانشگاه
چکیده مقاله
مطالعۀ حاضر به سنجش وضعیت سواد تربیتی نو معلمان،چالش‌ها و الگوی ارتقای آن پرداخته است. تحقیق به شیوۀ آمیخته همزمان (کیفی-کمی)در سال 1402انجام گرفت.جامعه آماری کلیه ی متخصصان حوزه تعلیم و تربیت و نومعلمان استان اصفهان و لرستان می‌باشند.در بخش کیفی، 15نفر از اساتید متخصص در رشته های علوم تربتی،جامعه شناسی، فلسفه تعلیم و تربیت و .... با روش نمونه گیری هدفمند با منطق اشباع نظری انتخاب شده و اطلاعات مورد نیاز با ابزار مصاحبه نیمه ساخت یافته جمع‌آوری شد. در بخش کمی تعداد 255 نفر از نومعلمان استان اصفهان و لرستان به شیوه احتمالی(تصادفی ) انتخاب و به پرسشنامۀ سوادتربیتی معلم پاسخ دادند. در بخش کیفی مقوله های به دست آمده درقالب پیش نیازها، کارکردها، چالش‌ها و راهبردهای ارتقای سواد تربیتی مقوله گزینشی "سواد تربیتی معلمان ضرورتی مبتنی بر مهارت افزایی و خردورز " را برساخته کرده اند .در بخش کمی مشخص شد ابعاد سواد تربیتی نومعلمان کمتر از حد انتظار است . نیاز به ارتقای دانش نظریه های تربیتی، آموزش چندفرهنگی و تقویت روحیه پژوهشگری ، از مهمترین راهبردهای تقویت سواد تربیتی می باشد.
کلیدواژه ها
سواد تربیتی، نومعلم، خردورزی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی