واکاوی ادراک معلمان در خصوص راه های تقویت انگیزه پژوهشگری در دانش آموزان: یک مطالعه پدیدارشناسی
کد مقاله : 1471-TELCONF
نویسندگان
ژیلا کاردان حلوایی *
گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر توصیف تجارب معلمان از راه های افزایش انگیزه پژوهشگری در دانش آموزان است. این پژوهش از نوع کیفی و پدیدارشناسی و جامعه آماری شامل کلیه دبیران دوره های راهنمایی و متوسطه شهرستان آذرشهر می باشد. براساس روش نمونه گیری هدفمند، مصاحبه های نیمه سازمان یافته با 46 نفر از دبیران در خصوص راه های ایجاد انگیزه به پژوهش در دانش آموزان صورت گرفت. داده های حاصل به روش اسمیت تحلیل شد. نتایج حاصل از تحقیق در قالب 5 مضمون اصلی و 15 مضمون فرعی تلخیص شدند. مضمون اصلی عملکرد دبیران با مضامین فرعی (بالا بودن سطح علمی دبیران، نقش دبیران به عنوان راهنما و آموزش روش انجام پژوهش)؛ مضمون اصلی امکانات مدارس (تجهیز کتابخانه ها و آزمایشگاه، دسترسی به کامپیوتر و اینترنت و برگزاری مسابقات و همایش ها)؛ مضمون اصلی روش‌های تدریس فعال (مسئله محوری به جای تاکید بر محتوای کتاب، نقش محوری محتوا در انتخاب روش و میزان امکانات)؛ مضمون اصلی تشویق به پژوهش (ارزش دهی به پژوهش و پژوهشگران، فراهم سازی امکانات و ایجاد زمینه پژوهش از اوایل تحصیل) و مضمون اصلی موانع انجام تحقیق (نبود امکانات در خانواده و مدرسه، عدم کاربرد نتایج پژوهشی، عدم تناسب مسائل پژوهشی با توانایی دانش آموزان) است.
کلیدواژه ها
پژوهش، انگیزه، انگیزه پژوهشگری، پدیدارشناسی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر