شایستگی های معلمان در آموزش توسعه پایدار
کد مقاله : 1485-TELCONF
نویسندگان
نیره حسینی *
عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با روش مروری ـ تحلیلی و با هدف ارائه چارچوبی برای شایستگی های معلمان در آموزش توسعه پایدار انجام شد. بر این اساس ابتدا با مطالعة مبانی نظری و پیشینه پژوهشی مرتبط با موضوع، شایستگی های معلمان در آموزش توسعه پایدار از منظر محققان مختلف شناسایی و تبیین و سپس بر مبنای نظرات محققان و به منظور یکپارچه سازی نظرات ارائه شده از سوی محققان مختلف و ارائه یک چارچوب جامع و شفاف، چارچوب پیشنهادی شایستگی های معلمان در آموزش توسعه پایدار در قالب دو دستة کلّی شامل شایستگی های فردیِ پایداری و شایستگی های حرفه ایِ پایداری تدوین و ارائه گردید. در چارچوب مذکور، شایستگی های فردی پایداری مشتمل بر سه بُعدِ 1) شایستگی های شناختی و دانشی، 2) شایستگی های نگرشی و 3) شایستگی های مهارتی و رفتاری می باشد و ابعاد مربوط به شایستگی های حرفه ای پایداری نیز عبارتند از: 1) شایستگی های آموزشی، 2) شایستگی های پژوهشی و 3) شایستگی های خدماتی. در پایان، راهکارهایی برای توسعه شایستگی های معلمان در آموزش توسعه پایدار ارائه گردید
کلیدواژه ها
توسعه پایدار، آموزش توسعه پایدار، شایستگی های معلمان در آموزش توسعه پایدار، شایستگی های فردی پایداری، شایستگی های حرفه ای پایداری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی