شایستگی های معلمان در آموزش توسعه پایدار |
کد مقاله : 1485-TELCONF |
نویسندگان |
نیره حسینی * عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با روش مروری ـ تحلیلی و با هدف ارائه چارچوبی برای شایستگی های معلمان در آموزش توسعه پایدار انجام شد. بر این اساس ابتدا با مطالعة مبانی نظری و پیشینه پژوهشی مرتبط با موضوع، شایستگی های معلمان در آموزش توسعه پایدار از منظر محققان مختلف شناسایی و تبیین و سپس بر مبنای نظرات محققان و به منظور یکپارچه سازی نظرات ارائه شده از سوی محققان مختلف و ارائه یک چارچوب جامع و شفاف، چارچوب پیشنهادی شایستگی های معلمان در آموزش توسعه پایدار در قالب دو دستة کلّی شامل شایستگی های فردیِ پایداری و شایستگی های حرفه ایِ پایداری تدوین و ارائه گردید. در چارچوب مذکور، شایستگی های فردی پایداری مشتمل بر سه بُعدِ 1) شایستگی های شناختی و دانشی، 2) شایستگی های نگرشی و 3) شایستگی های مهارتی و رفتاری می باشد و ابعاد مربوط به شایستگی های حرفه ای پایداری نیز عبارتند از: 1) شایستگی های آموزشی، 2) شایستگی های پژوهشی و 3) شایستگی های خدماتی. در پایان، راهکارهایی برای توسعه شایستگی های معلمان در آموزش توسعه پایدار ارائه گردید |
کلیدواژه ها |
توسعه پایدار، آموزش توسعه پایدار، شایستگی های معلمان در آموزش توسعه پایدار، شایستگی های فردی پایداری، شایستگی های حرفه ای پایداری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |