مطالعه کیفی سواد تربیتی معلمان با روش تحلیل محتوای قراردادی |
کد مقاله : 1505-TELCONF |
نویسندگان |
داود قاسم زاده * استادیار، گروه آموزش علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. |
چکیده مقاله |
سواد تربیتی به مثابه ظرفیت پرورش افراد به نحو مطلوب است که دربرگیرنده درگیری در فعالیتهای جمعی، دارا بودن ارتباطات و تعاملات موثر، مسئولیتپذیری و سازگاری با دیگران و دنیای اطراف می باشد. به نظر می رسد که با ورود ایران به فرآیند مدرنیته و پیشرفت های گسترده در فناوری اطلاعات و ارتباطات، نهاد آموزش و پرورش از مولفه تربیت غفلت کرده است و بیشتر بر آموزش واحدهای درسی تاکید میکند. این مساله می تواند چالشهای جدی را برای دانشآموزان نظیر عدم مسئولیتپذیری، نقص در مهارت-های ارتباطی موثر و ناسازگاری آنها به وجود آورد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر مطالعه کیفی سواد تربیتی می باشد. روش پژوهش حاضر از نوع رویکرد کیفی و شیوه تحلیل محتوای قراردادی می باشد. مشارکت کنندگان این پژوهش 18 نفر اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، متخصصان حوزه برنامه ریزی درسی و معلمان با تجربه بودند و مصاحبه ها تا حصول اشباع داده ها ادامه یافت. روش جمع آوری داده ها مصاحبههای نیمه ساختار یافته می باشد.یافته های حاصل از اظهارات مشارکتکنندگان نشان داد که سه مضمون اصلی، مهارت زیستن در اجتماع، هویت بخشی بر مبنای معیارهای دینی و بسترمندی زیبایی شناختی به مثابه تعریف سواد تربیتی در نهاد تعلیم و تربیت بازنمایی میشود. |
کلیدواژه ها |
سواد، سواد تربیتی، آموزش و پرورش، تحلیل محتوای قراردادی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |